1393/07/28
هفتمین جلسه از سلسله نشست‌های اخلاقی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد
به همت مدیریت هم‌اندیشی استادان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی تهران، هفتمین جلسه از سلسله نشست‌های اخلاقی دانشگاه روز دوشنبه، 28 مهر 1393 در تالار ابن‌سینای دانشکده پزشکی برگزار شد.

این جلسه از ساعت 13:15 با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین کازرونی، عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عیسی زاده، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین غفاری، معاون نهاد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر متوسل، مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه و قریب 100 نفر از استادان با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عیسی زاده ضمن خیرمقدم به حجت‌الاسلام‌والمسلمین کازرونی و استادان شرکت‌کننده در نشست، گفت: به حمدالله در سال تحصیلی جدید هم شاهد برگزاری جلسات اخلاق ویژه اعضای محترم هیئت‌علمی دانشگاه خواهیم بود و در این جلسات که به‌صورت مستمر در دوشنبه پایانی هرماه برگزار می‌شود از وجود  استادانی بهره خواهیم برد که سال‌ها درزمینهٔ اخلاق فعالیت کرده‌اند.

علم و معرفت دانشمند حقیقی در رفتار و بیان و برخوردش نمود دارد

مسئول نهاد در ادامه سخنان خود بابیان حدیثی از امام صادق علیه‌السلام که در کتاب مصباح الشریعه آمده است و در مورد ویژگی‌های دانشمندان حقیقی است؛ اظهار داشت: امام علیه‌السلام می‌فرمایند «العالم حقا هو الذي ينطق عنه اعماله الصالحه و اوراده الزاكيه و صدقه تقواه لالسانه و مناظرته و معادلته و تصاوله و دعواه - دانشمند حقيقي كسي است كه كردار نيك وي و ذكرهاي پاكش بیانگر حال او باشد و تقوايش تصديقش كند، نه زبان و مناظراتش و هماورد طلبي‌اش و حمله كردن به ديگري و ادعايش.» (مصباح الشريعه، 1400ق، ص14،باب خامس في العلم)

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عیسی زاده در پایان سخنان خود در توضیح حدیث فوق گفت: به بیان امام صادق علیه‌السلام علم و معرفت دانشمند حقیقی در رفتار و بیان و برخوردش نمود دارد و همواره نیک‌اندیش و نیک کردار است، تقوا دارد و هیچ‌گاه در پی تفاخر و هماورد طلبی نیست.

آیات قرآن 3 نوع حیات وزندگی را معرفی می‌کند

در ادامه جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین کازرونی ضمن خیرمقدم به استادان شرکت‌کننده در نشست گفت: خدا را شاکرم که توفیق حضور در پیشگاه استادان معزز دانشگاه علوم پزشکی تهران رادارم.

عضو مجلس خبرگان رهبری سپس با اشاره به اینکه در آیات قرآنی 3 نوع حیات و زندگی معرفی‌شده است گفت: نوع اول حیات همان زندگی دنیوی است که با ولادت آغاز می‌شود و با مرگ پایان می‌یابد و در رشته پزشکی که شما بزرگواران، استادان این علم هستید؛ عواملی که باعث سلامت این حیات است و تهدیداتی که آن را به مخاطره می‌اندازد، موردبررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: این حیات بسیار محترم است چنانچه در آیات قرآن داریم اگر کسی فردی را به‌ناحق بکشد، گویی تمامی انسان‌ها را کشته و اگر کسی به فردی حیات ببخشد، گویی به همه انسان‌ها حیات بخشیده است. پس حق نداریم کاری کنیم که به این حیات لطمه‌ای وارد شود و به‌طریق‌اولی، هیچ شخص دیگری حق ندارد حیات فرد دیگری مورد تهدید قرار دهد.

در فرهنگ دینی، حیات منحصر به حیات مادی نیست

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کازرونی بابیان این مطلب که در فرهنگ دینی، حیات منحصر به حیات مادی نیست؛ گفت: در کنار حیات مادی که شامل همه مخلوقات است، حیات معنوی راداریم که به گروه خاصی از مخلوقات تعلق دارد که شرط ورود به این حیات لبیک و استجابت فرد است؛ یعنی باید خود فرد آن آمادگی و شرایط ورود به این حیات را در خود فراهم کند و بخواهد زندگی‌اش، علاوه بر وجه مادی، رنگ و بوی معنوی هم بگیرد.

وی با تأکید بر این قضیه که کسی که وارد این حیات نشود، درک درستی از جنبه‌های حیات معنوی ندارد؛ اظهار داشت: اصل وجود حیات معنوی، اصلی درست و غیرقابل‌انکار است و انکار آن توسط هر شخصی، تأثیری در درستی قضیه ندارد. به‌عنوان‌مثال جنینی که در رحم مادر قرار دارد هیچ تصوری از دنیای خارج ندارد و اگر امکان داشته باشد توصیفی از جهان خارج برای او گفته شود، هیچ تصور و لمسی از آن برای جنین امکان‌پذیر نیست. به همین طریق کسی که صرفاً در دنیای مادی زندگی می‌کند، لمس و تصوری از جنبه‌های حیات معنوی ندارد.

انجام واجبات و ترک محرمات، شرط داشتن حیات معنوی سالم

عضو مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه نکته موردبحث ما در این جلسه، بررسی چگونگی داشتن حیات معنوی سالم است؛ گفت: حیات معنوی هم مانند حیات مادی آفت و آسیب دارد و برای داشتن زندگی معنوی سالم، باید اولاً لوازم و شرایطی که باعث رشد و نمو آن است، تقویت شود که در این زمینه عمل به تکلیف الهی ازجمله نماز و روزه و حج و جهاد و ... بر عهده انسان قرارگرفته است و ثانیاً از حالت‌هایی که باعث صدمه زدن و نقصان به آن است، اجتناب گردد که مقصود ترک محرمات الهی است.

کسب توفیق در حیات معنوی با ترک ظاهر و باطن گناه

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کازرونی با اشاره به آیه 120 سوره انعام « وَذَرُواْ ظَاهِرَ الإِثْمِ وَبَاطِنَهُ إِنَّ الَّذِينَ يَكْسِبُونَ الإِثْمَ سَيُجْزَوْنَ بِمَا كَانُواْ يَقْتَرِفُونَ - و گناه را ، چه آشکار باشد و چه پنهان ، ترک گوييد آنان که مرتکب گناه می‌شوند ، به سزای اعمال خود خواهند رسيد» اظهار داشت: برای کسب درجات کمال حیات معنوی باید هم ظاهر گناه را ترک کرد و هم باطن گناه را و چنانچه کسی ظاهر گناه را ترک کند و باطن گناه را انجام دهد، بنا به قول همین آیه به سزای اعمال خود خواهند رسید.
وی با اشاره به اینکه هم عبادت و هم ترک معصیت دو جنبه دارد گفت: عبادات دو جنبه دارد، یکی فردی است و مربوط است به ارتباط فرد باخدا و جنبه دیگر عبادات جنبه اجتماعی آن است؛ به همین ترتیب معصیت هم دو جنبه فردی و اجتماعی دارد که باید از هر دو جنبه آن اجتناب کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کازرونی در پایان سخنان خود بابیان این نکته که به علت محدودیت زمان نمی‌توانیم به توصیف نوع سوم حیات، که متعلق به شهیدان است بپردازیم؛ ضمن تشکر مجدد از استادان شرکت‌کننده در نشست، در قالب چند جمله برای عزت اسلام مسلمین و جاودانه شدن کلمه‌الله و توفیق و سلامت برای همه علمای اسلام به‌خصوص مقام معظم رهبری (دام‌ظله العالی) دعا کرد.

در پایان این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عیسی زاده ضمن تشکر از بیانات ارزشمند حجت‌الاسلام‌والمسلمین کازرونی، از استادان شرکت‌کننده در این نشست سپاسگزاری کرد.

سلسله نشست‌های اخلاقی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ویژه استادان دانشگاه، به همت مدیریت هم‌اندیشی استادان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، دوشنبه پایانی هرماه در سالن ابن‌سینای دانشکده پزشکی برگزار می‌گردد.


پربازدید ترین خبرهای سال