1393/02/29
برگزاری پنجمین جلسه از سلسله نشست های اخلاقی دانشگاه علوم پزشکی تهران
به همت مدیریت هم اندیشی استادان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی تهران، پنجمین جلسه از سلسله نشست های اخلاقی دانشگاه علوم پزشکی تهران با عنوان «استاد و اخلاق» برگزار شد.

این نشست  از ساعت ۱۴ الی ۱۵:۳۰ روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳، با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین قرائتی و با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر عیسی زاده، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین غفاری، معاون نهاد، دکتر ناطق پور، دبیر هم اندیشی استادان نهاد و قریب ۲۵۰ نفر از استادان دانشگاه در تالار ابن سینا دانشکده پزشکی برگزار شد.

در ابتدای برنامه آیاتی از کلام الله مجید تلاوت شد؛ سپس حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده در سخنانی ضمن تبریک ایام مبارک ماه رجب و گرامیداشت مقام معلم و استاد و نیز خیر مقدم خدمت حجت الاسلام والمسلمین قرائتی و استادان شرکت کننده در این نشست گفت: ویژگی سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین قرائتی این است که ایشان کلام خود را از قرآن می گیرد و قرآنی سخن می گوید و وقتی از قرآن در سخنان خود استفاده کنیم؛ کلام ما شفا و رحمت خواهد بود.

مسئول نهاد در ادامه سخنان خود با اشاره به کلام حضرت امیر علیه السلام در خطبه ۱۴۷ نهج البلاغه اظهار داشت: مولای متقیان می فرمایند خداوند در آیات قرآن متجلی شده است و اگر کسی می خواهد اوصاف خداوند متعال را درک کند باید در قرآن تدبر و تامل نماید. همچنین امیر مومنان در بیان دیگری می فرمایند به دنبال یادگیری قرآن باشید زیرا قرآن بلیغ ترین پندهاست.

حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده در انتهای سخنان خود از خداوند متعال خواستار توفیق بهره مندی همه افراد از خوان گسترده و پربرکت قرآن شد.

در ادامه برنامه حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در سخنانی با اشاره به اینکه امروز در بین دانشجویان حضور داشتم و از آنها خواستم پرسش ها و مسائل خود از استادان را مطرح کنند به ارائه پرسش ها و خواسته های دانشجویان پرداخت و گفت: یکی از خواسته های دانشجویان این است که تنها نمره ملاک ارزیابی دانشجویان نباشد. در واقع هم می بینیم که گاهی فردی نمرات خوبی دارد اما جوهره و استعدا کار در این رشته را ندارد و ما باید در ارزیابی ملاک های دیگری غیر از نمره را لحاظ کنیم.

وی در خصوص اینکه از دیگر خواسته های دانشجویان این است که پژوهش هایی که انجام می گیرد به درد اجتماع و مردم بخورد اظهار داشت: اصولا کار بیهوده نکنیم و وقت و انرژی خود و دیگران را صرف کار های بیهوده نکنیم و حتی قرآن کریم در باب نکوهش پژوهش بیهوده آیه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در خصوص این آیه گفت: در جایی که قرآن داستان اصحاب کهف را مطرح می کند منظورش این است که اگر عده ای دیندار در جامعه بی دین گرفتار شدند و دین خود را در خطر دیدند هجرت کنند؛ اما عده ای آمدند و در مورد تعداد این افراد – که مسئله مهمی نیست -  دست به پژوهش و تحقیق زدند که مثلا این ها ۳ نفر بودند و چهارمینشان سگشان بود و یا ۴ نفر بودند و پنجمی سگشان بود و ...

وی با بیان اینکه دانشجویان می گفتند که بعضی از اساتید چندین شرکت و بنگاه اقتصادی دارند و دیگر نه وقت و نه انرژی برای دانشگاه نمی گذارند گفت: شما اساتید باید به کارتان عشق بورزید چرا که بزرگترین سرمایه که عقل نخبه ترین فرزندان این سرزمین است در اختیار شما قرار دارد و از این رو شما ثروتمند ترین افراد هستید و هیچ گاه خود را با دیگران مقایسه نکنید.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از گفتن نمی دانم نترسید همانگونه که خداوند در قرآن کریم به پیامبر می گوید که اگر چیزی را نمی دانی بگو "نمی دانم" از این رو اگر مطلبی را نمی دانید و یا احساس می کنید که کسی بهتر از شما این مطلب را می داند با شجاعت و صداقت این مسئله را ابراز کنید.

وی در ادامه گفت شما استادان دانشگاه علوم پزشکی که با درمان مردم سروکار دارید نقش بسیار مهمی دارید و باید قدر این موقعیت خود را بدانید زیرا اولا به واسطه شغلتان می توانید جان افراد را نجات دهید و بلکم با یک تصمیم سرنوشت یک نسل را عوض کنید و اگر فردی را نجات دهید تا وقتی که او زنده است شما هم شریک کارهای نیک او خواهید بود؛ ثانیا شما با افرادی سروکار دارید که شاید تا به حال حتی پایشان به مسجد و مجالس مذهبی باز نشده باشد و حالا که بیمار یا دانشجوی شماست با مقداری موعظه و نصیحت و رفتار درست شما اساس زندگی اش عوض شود و اگر اینگونه به مسئله نگاه کنیم شما حوزه نفوذی دارید که یک روحانی یا حتی مرجع تقلید هم آن حوزه نفوذ را در اختیار ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه خدا را شاکریم که در یک کشور مسلمان زندگی می کنیم گفت: بعضی افراد در ولایت فقیه تشکیک می کنند در حالی که معنای ولایت فقیه این است که در مشکلات و بن بست ها یک نفر حرف آخر را بزند و بدین مضمون در همه جای دنیا این اصل وجود دارد اما بحمدالله در کشور ما این وظیفه بر عهده یک فقیه مجتهد عادل و عالم است و شما اساتید و پزشکان عزیز باید قدر این نعمت که به جامعه مسلمان خدمت می کنید را بدانید که اگر چه نفوس همه انسان ها محترم است اما مسلمان بودن امتیاز است.

وی  سایر خواسته های دانشجویان را به شرح ذیل اعلام کرد: اساتید زمان نماز اول وقت را محترم بدارند؛ در مسایلی که تخصص ندارند ایجاد شبهه نکنند؛ دسترسی به استادان آسان باشد؛ گرایش های سیاسی خود را به دانشجویان تحمیل نکنند؛ کرامت دانشجویان را حفظ کنند؛ مطالعه استادان بروز باشد و ... .

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در پایان سخنان خود اظهار داشت: وقتی که کاری را انجام می دهیم یا باید حق آن کار را به جا آوریم یا لااقل تاحد توانمان انجام دهیم تا در پیشگاه خداوند متعال و وجدان خود آسوده باشیم و خدای ناکرده مصداق "کم فروشان" قرار نگیریم.

در پایان برنامه، حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده با تشکر از سخنان ارزشمند حجت الاسلام والمسلمین قرائتی اساس تشکیل جلسات اخلاقی دانشگاه را حضور استادان دانشگاه در کنار هم و بهره گیری از نکات اخلاقی استادان برجسته اخلاق عنوان کرد و افزود: امیدواریم سیر برگزاری این جلسات با حضور استادان محترم ادامه یابد و خاطرنشان کرد برای برگزاری هر چه بهتر این جلسات منتظر دریافت نظرات، پیشنهادات و انتقادات استادان محترم هستیم.

لازم به ذکر است سلسله نشست اخلاقی دانشگاه علوم پزشکی تهران با عنوان «استاد و اخلاق» دوشنبه پایانی هر ماه در سالن ابن سینا دانشکده پزشکی برگزار می گردد.




پربازدید ترین خبرهای سال