1393/04/31
برگزاری یازدهمین جلسه تفسیر قرآن کریم ویژه استادان دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیمارستان سینا
به همت مدیریت هم اندیشی استادان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی تهران، یازدهمین جلسه تفسیر قرآن کریم ویژه استادان دانشگاه از ساعت ۱۱ الی ۱۳ روز سه شنبه، ۳۱ تیر ۱۳۹۳ در بیمارستان سینا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه که با حضور دکتر پورمند، ریاست محترم بیمارستان سینا، حجت الاسلام والمسلمین غفاری، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر ناطق پور، دبیر هم اندیشی استادان نهاد و قریب ۶۰ نفر از استادان دانشگاه برگزار شده بود؛ پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید، دکتر پورمند در سخنانی ضمن خیر مقدم به استادان شرکت کننده در جلسه و تشکر از دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه به جهت برگزاری این دوره از جلسات تفسیر در ماه مبارک رمضان ضمن معرفی استاد جلسه اظهار داشت: بسیار خرسندیم که در جلسه امروز استادی حضور دارد که قریب بیست سال در حوزه قرآن پژوهی فعال بوده است و یکی از نکات جالب برای من مدیریت ایشان بر گروه فرهنگنامه های قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قرآن است.

در ادامه جلسه دکتر ناطق پور، دبیر هم اندیشی استادان نهاد در سخنانی ضمن تشکر از دکتر پورمند جهت مساعدت هایی که برای برگزاری این نشست داشتند، به استادان و شرکت کنندگان در جلسه خیر مقدم گفت.

دبیر هم اندیشی استادان نهاد با اشاره به این نکته که در سال های گذشته در ماه مبارک رمضان طرح ضیافت اندیشه استادان به صورت متمرکز برگزار می شد اظهار داشت: به درخواست استادان شرکت کننده در آن جلسات، مقرر شد که طرح ضیافت اندیشه استادان به زمانی غیر از ایام ماه مبارک رمضان موکول شود. اما نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه جهت بهره مندی از فضای معنوی این ماه مبارک، اقدام به ساماندهی ۱۲ جلسه تفسیر قرآن کریم در ۴ بیمارستان و ۷ دانشکده نمود که به حمدالله با استقبال خوب استادان شرکت کننده امروز یازدهمین جلسه این نشست ها در این بیمارستان برگزار شده است.

دکتر ناطق پور در پایان با اشاره به اینکه ماده یک آیین نامه ارتقا اعضای هیات علمی شامل ۹ بند است اظهار داشت: برای کسب امتیاز فرهنگی راه های مختلفی وجود دارد که تنها یکی از این راه ها حضور در جلسات دانش افزایی است و از این رو استادان محترم هیچ اجباری برای حضور در این نشست ها ندارند و به راحتی می توانند از راه های دیگر امتیازات فرهنگی مربوطه را اخذ نمایند.

در ادامه جلسه حجت الاسلام والمسلمین دکتر عیسی عیسی زاده، پزوهشگر قرآنی و استاد حوزه و دانشگاه ضمن خیر مقدم به استادان شرکت کننده در نشست گفت: برای من باعث افتخار است که در خدمت شما بزرگوانی هستم که خدمات شما به همنوعانتان قابل ستایش است و سلامتی جسمی همه ما مرهون تلاش و همت شبانه روزی شماست.

وی در بخش اول سخنان خود با معرفی نرم افزار دانشنامه قرآنی به استادان محترم اظهار داشت: بحمدالله در زمینه قرآن پژوهی در کشور خدمات قابل توجهی در حال انجام است که تنها یکی از این پروژه ها، فرهنگنامه قرآنی است که با بیش از ۳۰۰۰ مدخل اصلی و قریب ۱۱۰۰۰۰ زیر عنوان، تلاش کرده است اطلاعاتی در خصوص کلیه عبارات به کار رفته در قرآن در اختیار محققان و علاقه مندان به این حوزه قرار دهد که این فرهنگنامه علاوه بر چاپ در قالب ۳۳ جلد، به صورت نرم افزاری هم تدوین شده است که به آسانی مطالب مورد نیاز محققان را در اختیار آنان قرار می دهد.

مدیر بخش فرهنگنامه های قرآنی موسسه فرهنگ و معارف قرآن یادآور شد: در این نرم افزار علاوه بر استناد به تفاسیر شیعه، متن ۱۰ تفسیر معروف اهل سنت هم گردآوری شده است که از این حیث می توان گفت این نرم افزار جامع ترین و کامل ترین مجموعه در باب قرآن پژوهی در سطح جهان اسلام است.

حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده در بخش دوم سخنان خود با بیان اینکه دو دیدگاه در مورد مطالب موجود در قرآن وجود دارد اظهار داشت: سوالی که مطرح است این است که آیا قرآن برای همه نیازهای ما جوابی دارد؟ آیا مثلا جزئیات علوم تجربی در قرآن آورده شده است یا خیر؟

وی افزود: برای پاسخ به این سوال باید به خود قرآن رجوع کنیم. قرآن کریم در آیه ۵۹ سوره مبارکه نساء می فرمایند { يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ... - اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را [نيز] اطاعت كنيد... } . از محتوای این آیه فهم می شود که قرآن در مسائل مختلف کلیاتی را بیان می کند و تشریح و تبیین جزئیات به عهده پیامبر و جانشین او که همانا اهل بیت علیهم السلام هستند؛ می باشد. مثلا در باب نماز در قرآن کریم در مورد جزئیات اشاره ای نشده است و پیامبر اکرم در زمان حیاتشان این مسائل را تبیین می کرده اند.

این پژوهشگر قرآنی یادآور شد: چون در آیه فوق الذکر قید مطلق داریم در اطاعت کردن، و شرطی برای اطاعت از خدا و پیامبر و اولی الامر نشده است؛ از این نکته عصمت اهل بیت علیهم السلام اثبات می گردد.

وی در ادامه با بیان اینکه خانواده از مهمترین مسائل مورد توجه در دین است اظهار داشت: گام اول و به تعبیر درست تر، مهمترین مسئله در تشکیل خانواده انتخاب همسر است. همسر باید به گونه ای باشد که وقتی نظر انسان به او می افتد از صمیم جان خداوند متعال را شکر بگوید. شما استادان بزرگوار هم نقش کلیدی در این زمینه دارید و چه خوب است که به دانشجویان خود در این انتخاب کمک کنید و به او بیاموزید که در این انتخاب ملاکش صرفاً چشمش و دلش نباشد و با تصمیمی عقلانی، سعادت و خوشبختی خود را تضمین نماید.

 حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده با بیان اینکه اهمیت داشتن همسر خوب  به حدی است که خداوند متعال در حدیثی قدسی می فرمایند که اگر بخواهم به مومنی خیر دنیا و آخرت را عطا کنم به او چهار چیز می بخشم: اول قلبی خاشع، دوم زبانی ذکر گو، سوم صبر و استقامت در برابر ناملایمات و سختی ها و چهارم همسری مومن و فداکار.

حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده درفراز پایانی سخنان خود اظهار داشت: سیمای حقیقی خانواده قرآنی در سوره انسان بیان شده است و با توجه به آیه ۸ آین سوره { وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرً‌ا  - و هم بر دوستی او (یعنی خدا) به فقیر و طفل یتیم و اسیر طعام می‌دهند. } این خانواده حضرت علی، حضرت فاطمه، امام حسن و امام حسین علیهم السلام هستند که به عنوان الگویی برای همه مردم در طول تاریخ معرفی می شوند.

لازم به ذکر است ۱۱ جلسه از مجموعه جلسات تفسیر قرآن کریم ویژه استادان دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شده است و آخرین جلسه از این مجموعه جلسات، روز شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ در بیمارستان دکتر شریعتی برگزار می گردد.


پربازدید ترین خبرهای سال