1398/05/14
حجت‌الاسلام‌والمسلمین غفاری: اگر دانش، بینش و باور نیاورد، موجب سقوط انسان می‌شود
معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، در کارگاه آموزشی «مهارت‌های ارتباطی» از دوره کوتاه‌مدت ارتقاء مدیریت نظام‌مند و کارآمد خانواده اسلامی-ایرانی به تبیین نکاتی در خصوص مهارت‌های تربیتی پرداخت.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین غفاری: اگر دانش، بینش و باور نیاورد، موجب سقوط انسان می‌شود
گالری عکس
به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، کارگاه آموزشی «مهارت‌های ارتباطی» از دوره کوتاه‌مدت ارتقاء مدیریت نظام‌مند و کارآمد خانواده اسلامی-ایرانی از ساعت 13:30 روز یکشنبه 13 مرداد 98 در سالن G6 ساختمان ستاد دانشگاه برگزار شد.
در این کارگاه آموزشی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالفتح غفاری، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ضمن تعریف مفهوم مهارت، گفت: به تعبیری مهارت، آشنا بودن و بلد بودن درراه رسیدن به دانستنی‌هاست؛ همچنین می‌توان مهارت را توانایی انجام بدون نقص کارها تعریف کرد.
وی در ادامه «احساس نیاز به حرکت» را اولین گام در مسیر کسب مهارت‌های تربیتی معرفی کرد و گفت: ضرورت حرکت از نفس کشیدن هم برای انسان واجب‌تر است چراکه فردی که حرکت ندارد مجبور می‌شود خودش را به نحوی مشغول کند که این زمینه ایجاد تنوع‌طلبی کاذب است و اصولاً تنوع‌طلبی، محصول ارضا نشدن نیازهای ضروری انسان‌هاست.
معاون نهاد «شناخت از خود» را محرک حرکت انسان معرفی کرد و افزود: اگر انسان اندازه خود را شناسایی و ظرفیتش را شناخته باشد «رحم اللّه امرءعرف قدره ـ خدا رحمت کند کسی که قدر و اندیشه خود را بشناسد» حرکتش را شروع می‌کند؛ همچنین باید توجه کنیم برای حرکت و پیش از حرکت باید آگاهی و بینش خود درزمینهٔ دانسته‌هایمان را ارتقا دهیم زیرا اگر دانش، بینش و باور نیاورد، موجب سقوط انسان می‌شود.
وی در ادامه «تجربیات»، «عبرت‌ها»، «ارزش‌گذاری کارها»، «فراگیری مهارت‌های مختلف» و «به‌روز نگه‌داشتن مهارت‌ها» را ازجمله راه‌های تأمین نیاز انسان برشمرد و افزود: وقتی ما در زندگی هدف‌های خود را معین و مشخص‌شده پیش می‌بریم؛ دقت و توجه ما و عملکردهای ما دقیق‌تر می‌شود و رشد و تعالی و موفقیت به همان میزان افزایش خواهد یافت.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین غفاری در ادامه به بیان سایر معیارهای مهارت تربیتی پرداخت و گفت: «مهارت برخورد با اشتباهات گفتاری و رفتاری»، «مهارت نه گفتن»، «مهارت ارتباط صمیمی در خانواده»، «مهارت تعادل در مواجهه با مسائل»، «مهارت پذیرش حرف حق»، «مهارت صبر و تحمل»، «مهارت ترک جدل»، «مهارت گذشت کردن» و «مهارت حسن خلق» ازجمله مهم‌ترین مهارت‌های تربیتی هستند که باید هر فردی برای کسب آن تلاش کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مبحث اعتمادبه‌نفس گفت: اعتمادبه‌نفس، به مجموعه باورها و احساساتی که ما در مورد خودمان داریم اطلاق می‌شود که در ابتدا یک ویژگی ذاتی و غیر اکتسابی است که بسته به سعی و تلاش ما می‌تواند ارتقا یابد.
وی در ادامه ویژگی‌های افراد با اعتمادبه‌نفس را بیان کرد و گفت: این افراد از خودشان منفی صحبت نمی‌کنند؛ در مواجهه با مشکلات تحمل بالایی دارند؛ روابط اجتماعی خوبی دارند؛ از ارتباط با افراد مأیوس خودداری می‌کنند؛ مسئولیت‌پذیرند؛ همیشه به دنبال راه‌حل هستند؛ حس خوشبخت بودن دارند؛ از تعامل با دیگران لذت می‌برند؛ علاقه به فعالیت گروهی دارند؛ وابسته به دیگران نیستند؛ از چالش با مسائل نمی‌ترسند؛ نقاط قوت و ضعف خود را می‌شناسند و اصولاً نگاهشان به زندگی مثبت است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین غفاری در خاتمه به نقش مهم والدین در ارتقای سطح اعتمادبه‌نفس فرزندان تأکید کرد و گفت: برای اینکه فرزندانی با اعتمادبه‌نفس بالا داشته باشید لازم است به آن‌ها اجازه اظهارنظر بدهید؛ در امور مختلف با آنان مشورت کنید؛ برای استقلال و شخصیت او حرمت قائل باشید؛ در مواجهه با رفتار اشتباه، آن‌ها را خیلی سرزنش نکنید؛ در صحبت با آن‌ها از جملات و کلام مثبت و امیدبخش استفاده کنید؛ از مقایسه او با دیگران به‌شدت بپرهیزید؛ اجازه ابراز وجود را از او نگیرید و به‌طورکلی تلاش کنید محیط خانه برای فرزندان محیطی امن و خواستنی باشد.


آخرین خبرها
پر بازدیدترین خبرها
سامانه‌های نهاد
نظرات کاربران
کد امنیتی