به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، جلسه تفسير قرآن كريم روز دوشنبه، 13 خرداد 98 در نمازخانه خوابگاه بینالملل خواهران برگزار شد.
در این جلسه حجتالاسلاموالمسلمین دهقان به تفسیر آیه 6 سوره احزاب «النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ وَأُولُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ إِلَّا أَنْ تَفْعَلُوا إِلَى أَوْلِيَائِكُمْ مَعْرُوفًا كَانَ ذَلِكَ فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا ـ پيامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر [و نزدیکتر] است و همسرانش مادران ایشاناند و خويشاوندان [طبق] كتاب خدا بعضى [نسبت] به بعضى اولویتدارند [و] بر مؤمنان و مهاجران [مقدماند] مگر آنكه بخواهيد به دوستان [مؤمن] خود [وصيت يا] احسانى كنيد و اين در كتاب [خدا] نگاشته شده است» پرداخت و گفت: در تفسیر مجمعالبیان آمده است که پیامبر اکرم (ص) میان مسلمانان عقد اخوّت برقرار کرده بود، بهگونهای که مثل برادر حقیقی از یکدیگر ارث میبردند، زیرا مهاجران در آغاز، از وطن، اموال و بستگان خود دور شده بودند و عقد اخوّت، این موارد را جبران میکرد تا آنکه آیه نازل شد و چنین ارثی را لغو کرد و فرمود ملاک ارث بردن، خویشاوندی است.
وی افزود: اولویت پیامبر بر مؤمنان، در مسائل حکومتی و فردی و تمام امور است. چنانکه در آیهی 36 همین سوره میخوانیم برای هیچ زن و مرد باایمانی در برابر قضاوت پیامبر حقّ انتخاب و اختیاری نیست. پیامبر، بر تمام مؤمنان ولایت کامل دارد و ولایت آن حضرت بر مردم، از ولایت خودشان بر امورشان برتر است. در جامعه اسلامی، باید دینسالاری باشد و لازمهی ایمان به خداوند، پذیرش ولایت رسول خداست.