1397/11/07
کارگاه دانش‌افزایی استادان با موضوع مهارت حل مسئله و تصمیم‌گیری برگزار شد
به همت مدیریت هم‌اندیشی استادان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی تهران، کارگاه دانش‌افزایی استادان با موضوع مهارت حل مسئله و تصمیم‌گیری در دانشکده داروسازی برگزار شد.
کارگاه دانش‌افزایی استادان با موضوع مهارت  حل مسئله و تصمیم‌گیری برگزار شد
به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، این کارگاه آموزشی از ساعت 8 صبح روز شنبه، 6 بهمن 97 آغاز شد.
در این جلسه دکتر کاظم‌زاده عطوفی، روانشناس بالینی و عضو هیئت‌علمی دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران تعریفی از حل مسئله ارائه کرد و گفت: حل مسئله‌ یک فرايند شناختي- رفتاري است كه توسط  فرد هدايت مي‌شود. طی این فرآیند او سعي مي‌كند راه‌حل‌هاي مؤثر يا سازگارانه‌اي براي مسائل زندگي روزمره خويش پيدا كند. بدین ترتیب مهارت حل مسئله تصمیم‌گیری يك فرايند آگاهانه، منطقي، تلا‌ش‌بر و هدفمند است.
وی در ادامه سبک‌های حل مسئله و تصمیم‌گیری را برشمرد و گفت: سبک عجولانه، سبک وسواسی،  سبک پشت‌گوش‌اندازی و سبک بی‌تفاوتی انواع سبک‌های حل مسئله هستند.
دکتر کاظم‌زاده در ادامه به تشریح سبک‌های تصمیم‌گیری پرداخت و گفت: در سبک عجولانه، افراد ابعاد مختلف مشکل و یا مورد تصمیم‌گیری را در نظر نمی‌گیرند؛ به‌عبارت‌دیگر این افراد فقط به ظاهری‌ترین لایه‌ی مشکل دقت می‌کنند و از تمرکز بر لایه‌های زیرین و عمیق‌تر طفره می‌روند.
وی افزود: در سبک وسواسی، اضطراب حاصل از به وجود آمدن مشکل و یا اخذ تصمیم افراد را وا‌می‌دارد که هر چه سریع‌تر از این اضطراب رهایی یابند ولی همین اضطراب است که مانع از تمرکز آن‌ها بر مشکل شده و یا آن‌ها را به شک می‌اندازد.
دکتر کاظم‌زاده با تشریح سبک‌های پشت‌گوش‌اندازی و بی‌تفاوتی اظهار داشت: در سبک پشت‌گوش‌اندازی، افراد اضطراب حاصل از به وجود آمدن مشکل و یا اخذ تصمیم را سرکوب می‌کنند و بدین ترتیب چون نیرو محرکه‌ای وجود ندارد، هیچ فعالیتی جهت حل مسئله یا اخذ تصمیم صورت نمی‌گیرد و در سبک بی‌تفاوتی، مشکل و یا مورد تصمیم‌گیری را به حدی کوچک و پیش‌پاافتاده تلقی می‌کنند که ضرورتی احساس نمي‌كنند كه وقتی صرف آن‌ها شود.

فرآیندهای حل مسئله و تصمیم‌گیری

در جلسه دوم این کارگاه که از ساعت 8 صبح روز دوشنبه، 8 بهمن 97 آغاز شد؛ دکتر کاظم‌زاده عطوفی ضمن یادآوری نکات و مسائل مطرح‌شده در جلسه قبل گفت: آمادگی، تعریف مسئله، بارش فکری، ارزیابی گزینه‌ها، اجرا و بازبینی راه‌حل؛ جزء فرآیندهای حل مسئله و تصمیم‌گیری هستند.
توضیح اینکه در این کارگاه هر یک از استادان ضمن بیان مشکلات و معضلات فردی، با همراهی و نظر کارشناس، این مسائل را با استفاده از فرآیندهای حل مسئله و تصمیم‌گیری موردبحث و بررسی قرار می‌دادند.



آخرین خبرها
پر بازدیدترین خبرها
سامانه‌های نهاد
نظرات کاربران
کد امنیتی