به گزارش روابطعمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در بیمارستان، جلسه تفسیر قرآن پس از نماز ظهر و عصر روز شنبه 10 اردیبهشت 1401 در نمازخانه بیمارستان مرکز قلب تهران برگزار شد.
حجتالاسلاموالمسلمین شاهرودی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه در قرآن کریم به 96 واژه «أخٌ – برادر» و دیگر مشتقات آن برخورد میکنیم، گفت: این نشانگر اهمیت موضوع برادری و داشتن ارتباط و پیوند مادی و معنوی است.
ایشان در ادامه افزود: برادری در اسلام سه گونه است؛ اول، برادری نسبی که از یک پدر و مادر به وجود آمدهاند. دوم، برادری دینی که همه مؤمنان و مسلمانان برادر دینی یکدیگرند و خداوند متعال میفرماید «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ - همه مومنان برادر یکدیگرند). سوم، برادری نوعی، که همه انسانها، چه مؤمن و چه کافر، فرزندان حضرت آدم علیهالسلام هستند.
وی در ادامه با اشاره به آیه 45 سوره مبارکه نمل «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَى ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ فَإِذَا هُمْ فَرِيقَانِ يَخْتَصِمُونَ - همانا به سوی قوم ثمود برادرشان صالح را فرستادیم که خدا را بپرستید. پس ناگهان آنان دو گروه [مؤمن و کافر] شدند که با یکدیگر نزاع و دشمنی می کردند»، گفت: آیات دیگری هم در قرآن کریم مبنی بر اینکه خداوند متعال، پیامبران الهی را برای هدایت کفار فرستاده و از آنها به (برادرشان) تعبیر نموده، وجود دارد.
ایشان در ادامه گفت: امیرالمؤمنین علی علیهالسلام در نامهاش به مالکاشتر مینویسد باید مردم مصر را با دو نگاه بنگری «إمّا أخٌ لَكَ في الدِّينِ، أو نَظيرٌ لَكَ في الخَلقِ - یا برادر دینی تو هستند و یا هم نوع تو هستند». همچنین رسول گرامی اسلام (ص) فرمود «مَثَلُ المُؤمِنينَ في تَوادِّهِمْ وَ تَعاطُفِهِمْ وَ تَراحُمِهِمْ مَثَلُ الجَسدِ - مسلمانها از نظر روابط دوستی و محبت همانند یک پیکر هستند» ازاینرو جناب سعدی شیرازی گفته است:
بنیآدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بیغمی نشاید که نامت نهند آدمی
خوشبختانه این حدیث شریف نبوی و شعر سعدی بهصورت تابلوفرش در سازمان ملل متحد به زبان فارسی و انگلیسی نصب شده است.
حجتالاسلاموالمسلمین شاهرودی در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: طبق سفارشهای اکید مکتب قرآن و اهلبیت و همچنین پیامهای مکرر بنیانگذار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری، روحانیت اصیل شیعه در ایران و دیگر کشورهای اسلامی باید منادی وحدت و برادری اسلامی و انسانی بوده و با قول و عمل، بر سر میز مذاکره گفتگو و تفاهم با دیگران بنشینند.