1401/02/07
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید قریشی: انسانی که همواره در اعمال خود، رضایت خدا را در اولویت قرار می‌دهد، یقیناً نزد همگان، عزیز و محبوب خواهد بود
به همت مرکز فرهنگی قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، چهارمین جلسه از سلسله مباحث معرفتی قرآن به مناسبت ماه مبارک رمضان، روز سه‌شنبه 7 اردیبهشت در سامانه اسکای‌روم دفتر نهاد برگزار شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید قریشی: انسانی که همواره در اعمال خود، رضایت خدا را در اولویت قرار می‌دهد، یقیناً نزد همگان، عزیز و محبوب خواهد بود

به گزارش روابط‌عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، سومین جلسه از سلسله مباحث معرفتی قرآن کریم به مناسبت ماه مبارک رمضان، روز سه‌شنبه 7 اردیبهشت با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید‌‌قریشی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، به‌صورت مجازی در سامانه اسکای‌روم برگزار شد.

ایشان در ابتدای مراسم، گفت: یکی از مهم‌ترین طعام‌های الهی، آشناکردن ما با خودش است؛ یعنی ما را با مفاهیم و گفته‌هایش بیشتر و عمیق‌تر آشنا سازد. دعاکردن و گفتگو با حضرت حق، در ایامی به‌غیراز ماه مبارک رمضان نیز مهم و ارزشمند است اما در ماه مبارک رمضان به‌خاطر خصوصیت وی و برتری که نسبت به سایر ایام ها دارد یقیناً هم اجابت دعا بیشتر است هم دل انسان‌ها نرم‌تر برای چنین دعایی است.

مسئول نهاد در ادامه با اشاره دعای مخصوص روز 24 ماه مبارک رمضان «اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یُرْضیکَ وأعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک وأسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ ولا أعْصیکَ یا جَوادَ السّائلین - خدایا در این روز از تو درخواست می‌کنم آنچه را که رضای تو در اوست، و به تو پناه می‌برم از آنچه تو را پسند است و از تو توفیق می‌خواهم که در این روز به فرمان تو باشم و هیچ نافرمانی نکنم، ای عطابخش سؤال‌کنندگان» گفت: پشت این درخواست یک جهان‌بینی خردمندانه وجود دارد که انسان به این درک و شعور برسد که فقط و فقط رضایت قلبی خداوند او را آرام می‌کند. در این دعا رو به پروردگار می‌گوییم؛ ای خدا، من از تو چند چیز را در ماه رمضان سؤال می‌کنم، اول اینکه تو از من راضی شوی و زندگی من طوری باشد که از من رضایت داشته باشم. این توفیق است که آدم کارهای خود را به‌گونه‌ای انجام دهد که خدا از او راضی باشد و پناه می‌برم به تو از چیزهایی که تو را اذیت می‌کند، یعنی از گناه و اطاعت از شیطان و اطاعت از نفس. اگر می‌خواهید بدانید که خدا از شما راضی هست یا نه ببینید خودتان در ته دل از خدا راضی هستید؟ اگر راضی باشید، خدا هم از شما راضی است.

وی در ادامه با اشاره به مال‌اندوزی برخی از مردم برای وراث، گفت: وارثان خود را به خدا بسپارید و نه به پول. حدیث داریم که اگر وارث خوب هستند، خدا خودش نگهبان آنهاست و اگر بد و دشمن خدا هستند؛ چرا برای دشمنان خدا زحمت می‌کشید؟ در پایان دعا برای استجابت دعا می‌گوییم؛ ای خدایی که به هرکسی که از تو چیزی سوال می‌کند، تو جود می‌کنی و نسبت به او بخشش داری، دعای ما را استجابت کن. ما گاهی سائلین را رد می‌کنیم؛ اما خدا درخواست همه را می‌دهد و رد نمی‌کند؛ ولی گاهی چیزی که صلاح ما نیست را از خدا می‌خواهیم و خدا نمی‌دهد؛ البته آن خواسته را هم در قیامت برآورده می‌کند.

وی در ادامه افزود: همه ی ما هوادار و خواهان یک سری چیز هستیم اگر لحظه‌ای این هواداری به قیمت زیر پا گذاشتن چهارچوب‌های اخلاقی و دینی و... تمام بشود چه؟ آیا همچنان به‌خاطر هواداری از آن عده حاضر می‌شوید چارچوب خود را لگدمال کنید؟ دقیقاً در جواب این سؤال است که از خداوند خواهش می‌کنیم که رضایت او را همواره بتوانیم دنبال و اجرا کنیم. خداوند به بندگانش همواره وعده داده است که ای بنده من اگر رضایت من را دنبال کنید هیچ‌گاه نباید بترسید چراکه همواره نزد من و سایر بندگانم عزیز و محبوب خواهید بود و هیچگاه از عزت نخواهید افتاد. خداوند وقتی می‌بیند بنده‌اش در مقابل ظلم و ستم سکوت اختیار می‌کند همانند مادری که فرزندش را خطری بسیار وحشتناک تهدید می‌کند، نگران و اذیت می‌شود.

ایشان در ادامه با اشاره به شعری از مولانا «نگفتمت که به نقش‌جهان مشو راضی * که نقش‌بند سراپرده رضات منم * نگفتمت که منم بحر و تو یکی ماهی * مرو به خشک که دریای باصفات منم * نگفتمت که چو مرغان به سوی دام مرو * بیا که قدرت پرواز و پرّ و پات منم» افزود: بعضی مواقع ما انسان‌ها به‌خاطر تخلفاتی که داریم، رضایت خداوند را در نظر نمی‌گیریم. خداوند همواره به ما می‌گوید که این دنیا فانی و موقتی است لطفاً به این دنیا راضی نشو چراکه بهتر از این ها را برایت در نظر گرفته‌ام. دقیقاً بخش‌هایی از دعای جوشن کبیر هم مصداق همان دعا است.

ایشان در خاتمه با اشاره به آیه 120 سوره بقره «وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَکَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ - هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد مگر آنکه پیروی از آیین آنها کنی. بگو: راهی که خدا بنماید به‌یقین راه حق تنها همان است؛ و البته اگر از میل و خواهش آنها پیروی کنی بعد از آنکه طریق حق را دریافتی، دیگر از سوی خدا یار و یاوری نخواهی داشت.» گفت: همواره باید این را به‌خاطر داشت که یک عده از انسان‌ها در این دنیا هیچگاه از ما راضی نخواهند شد و تا لحظه‌ای که ما را زمین‌گیر و بی‌آبرو نکنند، دست از تلاش برنخواهند داشت. دشمن، به کم راضى نيست. فقط با سقوط كامل و محو مكتب و متلاشى شدن اهداف شما راضى مى‌شود. اگر مسلمانان مشاهده كردند كه كفّار از دين آنان راضى هستند، بايد در دیداری خود ترديد نمايند. دین‌داری كافرپسند، همان كفر است.

توضیح اینکه سلسله مباحث معرفتی، سه‌شنبه‌های ماه مبارک رمضان (4 جلسه)، به‌صورت مجازی در بستر اسکای‌روم دفتر نهاد برگزار شد.


نظرات کاربران
کد امنیتی