به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، این کارگاه روز سه شنبه 30 فروردین 1401با حضور دکتر حجت حبیبیان، مسئول مرکز ملی پاسخگویی دینی و استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ، در سامانه اسکایروم برگزار شد.
در ابتدای مراسم حجتالاسلاموالمسلمین دکتر حبیبیان با اشاره به بمب گذاری اخیر در مدارس کشور افغانستان گفت: همهی این اقدامات، نماد مقابلهی جهل با علم است، چراکه وقتی در مدرسه ای بمب گذاری می شود؛ یعنی جاهلان تلاش میکنند در برابر علم، صف کشی کنند و با علم به مقابله برخیزند.
وی در ادامه با اشاره به تعریف جدیدی از جهان سوم، افزود: جهان سوم، جایی است که تماس فیزیکی بین افراد خیلی سریعتر از گذشته اتفاق می افتد. یکی از مثال هایی که میتوان در مورد نحوه و بازه زمانی ارتباط گیری افراد با یکدیگر زد، این است که در کشور های شرقی، وقتی شما با هم کلاسی خود برای اولین بار ملاقات میکنید در وهلهی اول، در مورد اطلاعات و موارد بسیار کمی با یکدیگر صحبت میکنید و با گذشت زمان و رفته رفته ارتباط بین شما قوی تر شده و می توانید در مورد مسائل بنیادین تر و دقیق تری با یکدیگر صحبت کنید، اما در جهان غرب، این اتفاق به ندرت می افتد چراکه این افراد به خود اجازه ی چنین کاری را نمیدهند تا در مورد اطلاعات بنیادینی همچون اعتقادات و تعلقات شخصی فرد صحبت کنند.
وی افزود: ما معتقدیم که انسان ها، در دنیای کنونی بر حسب کارکرد و توانمندی های خودش جایگاه و موقعیت اجتماعی پیدا میکند و به اعتقادات و تعلقات دینی فرد آنچنان بستگی ندارد. اما در کمال تعجب و ناباوری، در جهان امروزی حتی در جهان غرب، بیش از چند قرن گذشته به برخی از باور های دینی یا گرایشات عقدیدتی توجه بسیار پررنگی میشود. در جهان امروز همه به این باور رسیده اند که باور های دینی نقش جدی و قابل تاملی در کارکردو فرایند زندگی شخصی و اجتماعی افراد دارد.
وی در ادامه با اشاره به یک نوع واقع بینی عمیق نسبت به تاثیرات عقاید دینی در فرآیند زندگی شخصی و اجتماعی فرد، گفت: در دنیای جدید ما با یک رویکرد جدید و بسیار متفاوتی نسبت به گذشته، به نام الحاد مدرن مواجه شدیم، همانطور که میدانید الحاد، نقطهی مقابل ایمان است و ایمان هم از ریشه ی امنیت میآید؛ یعنی انسان هایی که به یک سری چهارچوب و گزاره اعتقاد قلبی دارند، احساس امنیت خاطر و آرامش بیستری نسبت به افراد بی دین، دارند.
وی در ادامه با اشاره به تعریف الحاد، افزود: الحاد، یعنی انکار و کنار زدن باور های بنیادین دینی همچون؛ پذیرش یک موجود برتر در راس هرم هستی. همانطور که مولانا در شعری«رگ رگ است این آب شیرین و آب شور * در خلایق میرود تا نفخ صور» اشاره کرده، همواره این دو دسته و دو گروه متخاصم و متمایل وجود داشته و خواهد داشت، بنابراین الحاد همواره بوده و خواهد بود.
حجتالاسلاموالمسلمین دکتر حبیبیان در خاتمه اظهار داشت: اگر به طور خاص به آنچه که در دنیای کنونی رقم خورده بپردازیم، نقطه ی شروع این ماجرا ، اتفاقی است که در سال 1970 رخ داد. تا کمتر از نیم قرن پیش معمولا، منکران و مخالفان ادیان رویکرد خود را داشته وصرفا تلاش میکردند، مبتنی بر باور های خودشان زندگی کنند و چندان علاقه ای برای به چالش کشیدن مخالفین ادیانشان، را نداشتند. اما از سال 1970 افراد مطرحی همچون؛ ریچارد دانکینگ ، سم هریس و ... که این افراد، ارکان های اصلی رویکرد الحاد مدرن محسوب میشوند، از طریق تلاش برای یار گیری و افزودن به تعداد معتقدان به عقیده ی خود، باور ها و اعتقادات مومنان را مورد خدشه قراردادند. رویکرد تهاجمی و تخاصمی که در الحاد مدرن وجود دارد، به گونه ایی است که اندیشه ورزی و تصمیم گیری عقلانی و منطقی را به حاشیه میبرند؛ یعنی افراد مومن در برابر هجمهی بزرگان الحاد مدرن ، دچار چالش و لغزش شده و نمیتوانند به درستی تصمیم بگیرند.