به گزارش روابطعمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، روز یکشنبه 28 فروردین 1401، دکتر سید مهدی طباطبایی فر در اولین جلسه ضیافت اندیشه قرآنی استادان، با عنوان تفکر نقاد و تفکر خلاق در رسانه، گفت: یکی از شیوههای رسانهها تکرار کردن دروغ در حدی است که راست جلوه کند و راه مقابله با آن را کنترل حفظ کردن خاطرات جدید مثبت است.
ایشان در ادامه اظهار داشت: رسانهها معمولاً بر اساس اصلِ، کمترین تلاش و بیشترین نتیجه، اقدام میکنند. بهعنوانمثال با کمترین تلاش یعنی لم دادن روی مبل منزل، بهوسیله تلویزیون یا گوشی همراه، تفریح میکنیم و یاد میگیریم. در واقع کاری میکند که مخاطب دوست داشته باشد آن محصول را تهیه کند یا در واقع زندگی لوکس را بهگونهای غیرمستقیم تبلیغ میکند.
وی در ادامه به کارکرد رسانه در چهار بخش، خبری، ایجاد همبستگی اجتماعی در واکنش به محیط، انتقال میراث فرهنگی و نقش آموزشی و سرگرمی اشاره کرد و افزود: رسانه در چهار حوزهی، روابط اجتماعی، هویت، جایگزین اوقات فراغت و سرگرمی و در نهایت نظارت بر دنیای پیرامون فعالیت میکند.
ایشان در ادامه اظهار داشت: رسانه برای بقای خودش، بیش از هر چیزی باید به فکر خودش باشد که بتواند اهداف سیاسی افرادی را تأمین کند تا بتواند درآمد کسب کند؛ آیا چنین رسانهای میتواند برای مردم دلسوزی کند؟ رسانه میتواند برای افراد و محصولات و خدمات، القای ارزشمندی کاذب کند.
دکتر طباطبایی فر در ادامه، ریشه برخی مشکلات و مسائل روانشناختی افراد را، شکستها، کمبودها و تلههای فکری آنها در زندگی گذشته دانست و همین مسئله را موجب برخی بدبینیها و ازبینرفتن تفکر نقادانه عنوان کرد.
ایشان بررسی کارآمدی خبر و مشاهدهگری ارزیابانه را، تعریف درست تفکر نقاد خواند و اظهار داشت: داشتن اطلاعات بیفایده و اخبار منفی، موجب آسیب و ترس افراد میشود و عدم دقت به میزان اعتبار خبر، عامل این مسائل هستند.
وی در ادامه گفت: دانستن دادههای رسانهای، شناخت منبع خبر، شناخت سازه فکری منبع یا گوینده، شناخت مفاهیم انتزاعی، بررسی اسناد درج شده در خبر یا پیام، طرحهای کلی و همه انگاری، مواقعی که دستهبندیها بیان میشود، برچسبزنی اغراق گونه و گروکشی، از عوامل اصول تفکر نقاد هستند.
ایشان در خاتمه اظهار داشت: یکی از راههای مقابله همگانی با منفیگرایی، انتشار اخبار مثبت در جامعه توسط همه افراد است.