به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دومین جلسه از سلسله مباحث معرفتی قرآن کریم به مناسبت ماه مبارک رمضان، روز سهشنبه 23 فروردین با حضور دکتر سرو قامت، مشاور عالی مرکز هماندیشی استادان و نخبگان دانشگاه، بهصورت مجازی در سامانه اسکای روم برگزار شد.
ایشان در ابتدا ضمن تسلیت وفات حضرت خدیجه (س) با اشاره به موضوع اصلی موردبحث (آیا دینداری با بیدینی قابل جمع میباشد؟) گفت: همانطور که در جامعه کنونی دیدهاید خیلی از افراد به این سؤال در ظاهر جواب منفی داده اما در مباحث رفتاری و باطن قضیه، دینداری را با بیدینی جمع کرده و هر جا که به نفعشان بود سراغ دینداری و در جای دیگری، سراغ بیدینی میروند و متأسفانه این تناقض برای این افراد عادی شده و هیچ عکسالعمل خاصی به این مورد از خود نشان نمیدهند. برای اینکه به این سؤال بتوانیم بهخوبی پاسخ بدهیم باید در ابتدا بهصورت دقیق و کامل تعریف و مفهوم دینداری را مشخص کنیم، شخص دیندار به کسی گفته میشود که در ظاهر و علیالخصوص در باطن درصدد این باشد که رفتار و مناسک دینی خود را به نحو احسن و به گونهای انجام داده که این امر به یک باور قطعی قلبی تبدیل شود.
دکتر سرو قامت در ادامه در جواب این سؤال که شخصی در ظاهر ادعا میکند تابهحال بر سر سفرهی خود تکهای از مال حرام نبرده اما در باطن و در موقعیت وسوسهانگیز پیشآمده رشوه و مال حرام را به زندگی خود وارد کند، آیا این شخص دیندار است؟ گفت: همهی ما بهصورت یکپارچه در جواب این سؤال میگوییم خیر و این شخص حتماً بیدین بوده؛ علت این قاطعیت در جواب ما به این مسئله برمیگردد که انسان ذاتاً دینداری را بهنوعی باور کرده، اما اگر همین شخصی که مثال زدیم در شرایطی قرار گیرد که هیچ شخص دیگری از کار خطایش خبردار نمیشود ولی باز بااینحال آن کار خطا را انجام ندهد در این صورت چه؟ آیا این شخص دیندار است یا خیر؟ مطمئناً همگی ما در جواب این سؤال خواهیم گفت که بله این شخص قطعاً دیندار بوده، چراکه به یکچیزی عمیقاً باور و یقین داشته و حتی حاضر نشده در خفا و دور از چشم دیگران آن کار گناه را مرتکب شود.
وی در ادامه در جواب این سؤال که چرا ما در مواجهه با برخی مسائل دینی مثل غیبت، تهمت، مسخره کردن دیگران و… همانند گناهان بزرگی همچون زنا، نوشیدن شراب و… عکسالعمل زیادی نشان نمیدهیم؟ گفت: متأسفانه ما در برخی از گناهان زیاد حساس نیستیم، در حالی که یکی از مهمترین کارکرد دینداری ایجاد یک ارتباط درست و اصلاحشده بین ما، خداوند و سایر موجودات است. یکی از وظایف انسانها این است که دقیقاً همین رفتارها و ارتباطات را به درسی اصلاح کنند تا دچار غم و اندوه نشوند.
ایشان در ادامه با اشاره به آیه 4 سوره مبارکه بلد «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِی کَبَدٍ - که ما انسان را به حقیقت در رنج و مشقّت آفریدیم و به بلا و محنتش آزمودیم.» گفت: همانطور که در این آیه اشارهشده ما به این دنیا نیامدهایم تا صرفاً در راحتی باشیم و در ایده آلترین حالت ممکن برای یک انسان در این دنیا، فقط تا 45 درصد میتواند به لذت و راحتی برسد، زیرا لذت محو اخروی که بدون هرگونه ناراحتی است، فقط و فقط در بهشت محقق میشود. در حقیقت ما به این دنیا آمدهایم تا رشد و ارتقا پیدا کنیم و درنهایت به خداوند متعال برسیم؛ درواقع همین گرفتاریها هستند که باعث رشد ما میشود، چراکه معمولاً افراد در راحتی رشد نمیکنند، بااینحال همواره انسان باید به خداوند ایمان واقعی داشته و شاد زندگی کند.
ایشان در خاتمه افزود: افرادی که دست بخشنده دارند از افرادی که صرفاً دست نگهدارنده و دست گیرنده دارند، شادتر و راحتتر زندگی میکنند، طبق فرمایش امام علی (ع) «دست بخشنده از بقیهی دستها ارزش و ثواب بیشتری دارد».
توضیح اینکه سلسله مباحث معرفتی، سهشنبههای ماه مبارک رمضان (4 جلسه) از ساعت 11:45 تا 13 بهصورت مجازی در بستر اسکای روم برگزار خواهد شد.
https://www.skyroom.online/ch/tums3/nahadrahbari