به گزارش روابطعمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، جلسه تفسیر قرآن کریم روز چهارشنبه 17 فروردین بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در نمازخانه سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.
در این جلسه حجتالاسلاموالمسلمین سیدقریشی ضمن تبریک ماه مبارک رمضان با اشاره به دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان «اللهمّ قوّنی فیهِ علی إقامَةِ أمْرِکَ واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ و أوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ و سِتْرِکَ یا أبْصَرَ النّاظرین- خدایا نیرومندم نما در آن روزبه بپا داشتن فرمانت، و بچشان در آن شیرینی یادت را، و مهیا کن مرا در آن روز برای انجام سپاسگزاریت، به کرم خودت نگهدار مرا در این روزبه نگاه داریت و پردهپوشی خودت، ای بیناترین بینایان.» گفت: قرآن کریم، قرآن نازل است، یعنی از سوی خداوند به سمت بندگانش نازلشده و دعا، قرآن ساعد است، یعنی از سوی بندگان به سمت خداوند متعال حرکت میکند. هردوی اینها امر و فرمایش خداوند میباشد منتها در بیشتر مواقع همین دعاها انسان را با قرآن پیوند و ارتباط میدهد.
ایشان در ادامه افزود: در دعای امروز به نکات بسیار ارزشمند و مهمی اشارهشده است. همانطور که در ابتدای دعا آمده «اللهمّ قوّنی فیهِ علی إقامَةِ أمْرِکَ» بنده از خداوند درخواست کرده که خداوندا قوت و قدرتی به من بده تا بتوانم دنبال کار تو باشم و امر تو را اجرا کنم و این را میدانم که منشأ تمامی نیروها فقط و فقط خودت هستی. یکی از خصوصیاتی که قدرت الهی دارد این است که همزمان بااینکه انسان امر و فرمان خدا را اجرا میکند نهتنها قدرش کاسته نمیشود بلکه قدرت الهیاش چندین و چند برابر افزایش مییابد. همانطور که در شعری از حضرت مولانا آمده -آن رهی که زر بیابد قوت از او * و آن رهی که سنگ شد یاقوت از او ، آن رهی که سرخ سازد لعل را * و آن رهی که برق بخشد نعل را ، آن رهی که پخته سازد میوه را * و آن رهی که دل دهد کالیوه را- زمانی که انسان راه خدا را در حال سپری است همانند یک میوهی خام است و تازه وقتیکه امر خدا را انجام داد پختهشده و از سنگ معمولی به یاقوت باارزش تبدیل میگردد.
ایشان در ادامه اظهار داشت: در عبارت بعدی اینچنین آمده است «واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ» یعنی اگر فقط و فقط در حد یک چشیدن ذکر و یاد خدا در قلب انسان جا بگیرد و نهتنها در لفظ بلکه در عمل هم اجرا کند، در این صورت حتی اگر تمام دنیا مخالف آن شخص باشند هیچگاه ترس و نگرانی به خود راه نخواهد داد و به آرامشی غیرقابلتوصیف میرسد. همانطور که اشاره شد مراد از ذکر، ذکر زبانی نیست، چراکه ذکر زبانی تنها یک مقدمهای برای نفوذ ذکر در قلب و روح انسان و به دنبال آن تغییر نیتهای درونی فرد میباشد و بهیقین خواهد رسید که همهچیز از آن خداوند لایزال است و هیچ قدرتی بالاتر از قدرت و عظمت خداوند متعال نیست.
وی در پایان سخنان خود با اشاره به آیات ابتدایی سوره مبارکه علق «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ * خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ * اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ * الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَم - بخوان به نام پروردگارت که آفرید، انسان را از علق آفرید، بخوان و پروردگار تو کریمترین کریمان است، همان کس که بهوسیله قلم آموخت» گفت: خداوند در ابتداییترین صحبتهای خود با پیامبر به نکات بسیار مهمی اشاره کرده ازجمله آنکه به ما یادآوری میکند که ای انسان بدان که تو را از چه چیزی آفریدهام و خالق تو بینهایت قدرتمند و عظیم است که میتواند تمامی مشکلات و مسائل تکتک بندگانش را برطرف کند پس با من باش تا تو را به آنچه که شایستهی آنی برسانم.