به گزارش روابطعمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، جلسه هماندیشی جریانشناسی انقلاب اسلامی ویژه استادان دانشگاه، با حضور دکتر مصطفی نوروزی، مدرس گروه معارف دانشگاه صنعتی شریف، روز سهشنبه 19 بهمنماه 1400 از ساعت 14 بهصورت مجازی و بر بستر سامانه اسکایروم دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برگزار شد.
در ابتدای جلسه دکتر نوروزی ضمن تبریک ایامالله دهه فجر، با اشاره به ویژگیهای برجسته و بسیار منحصربهفرد پدیده انقلاب اسلامی ایران گفت: انقلاب اسلامی ایران یک پدیدهی بسیار جدید و متفاوت بود که دنیا را در هالهای از تعادل، معنویت، عقلانیت و… قرار داد. انقلاب اسلامی ایران نسبت به سایر انقلابهای گذشته برجستگی و ویژگیهای بسیار ناب و ارزشمندی داشت که از جمله یکی از آنها، این بود که انقلابهای گذشته انقلابهای اجتماعی بودند اما انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب معرفتی، ارزشگرا، شریعت گرا و آرمان خواه بود.
وی در ادامه افزود: اگر بخواهم در مورد جریانها و گفتمانهای قبل و بعد از انقلاب اسلامی صحبت کنم باید اشارهکنم که تاکنون 3 جریان و گفتمان بسیار بزرگ فکری در دنیا داشتهایم و این 3 جریان فکری قبل و بعد از جریان انقلاب اسلامی، نهتنها بر انقلاب اسلامی ایران، بلکه بر سایر انقلابهای رخداده در کشورهای دیگر، سایه سنگینی انداخته است که در ادامه بهصورت خلاصه به آن اشاره خواهم کرد. در قرنهای 18 تا 20ام میلادی ابعاد اول تا سوم قدرت در قالب چند انقلاب در دنیا متجلی و مطرح شد اما در اواسط قرن 20ام بعد قدرت چهارمی در قالب انقلاب اسلامی ایران به همگان در دنیا متجلی و ظاهر شد. (تئوری پنجهی خونین)
دکتر نوروزی در ادامه گفت: از نظر مفسران و تحلیلگران خارجی انقلاب اسلامی تنها انقلابی بود که توسط خود ملت ایران ساخته شد و از طرف دیگر کشورها، به داخل کشور، انتقال پیدا نکرد و تحت تأثیر عوامل بیرونی قرار نگرفت. خاستگاه اصلی جریان فکری راست جهانی (لیبرال دموکراسی)، انقلاب فرانسه در قرن 18 و 19 میلادی است. عصاره و چکیده نهایی این گفتمان، آزادیخواهی است و این آزادیخواهی حداقل از 20 الگو، پیروی کرده و مهمترین این الگوها، الگوی فکری لیبرال دموکراسی بود. همانطور که میدانید این الگو امروزه بر سایر جریانهای حاکم بر جهان، حاکم بوده، حتی در بخشی از جریانات داخلی قبل و بعد از انقلاب در کشور خودمان نیز این الگو تأثیرگذار بوده، بهعنوان نمونه میتوان به نهضت نفت و اتفاقات دهه 40 و نهضت آزادی در ایران اشاره کرد. مهمترین مشخصهی لیبرال دموکراسی این بود که متفکران لیبرال دموکرات معتقد بودند، بالاترین حد آزادی چه از لحاظ حکمت نظری و چه از لحاظ حکمت عملی فقط در الگوی لیبرال دموکراسی تحقق پیدا کرده است.
وی در ادامه اظهار داشت: جریان و گفتمان فکری چپ جهانی (سوسیالیسم) نیز در اوایل قرن 20ام میلادی بعد از انقلاب لیبرال دموکراسی، در قالب چند ده انقلاب مبتنی بر تئوری سوسیالیسم، رخ داد. این جریان فکری در همین بازهی کوتاه به دلایل مختلفی ازجمله جذابیت و گیرایی بسیار بالا و داشتن طرفداران بسیار و متعصب، بیش از سهچهارم کل دنیا را، در زمرهی خودش قرار داده است. (سوسیالیسم انقلابی و رادیکالی) این جریان فکری نیز حداقل از 5 الگوی فکری پیروی میکند که مهمترین آنها جریان فکری سوسیالیسمی بود. همانطور که اشاره شد قبل از انقلاب اسلامی ایران گفتمان حاکم برجهان، رادیکالیسم بود اما با اینوجود در اواسط قرن 20ام میلادی انقلابی بسیار جدید و متفاوت از انقلابهای گذشته، درخشید و توانست نام و یاد خدا و روح معنویت، آزادی، عقلگرایی و… را به نحو احسن زنده نگه دارد. همانطور که مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در سخنرانی اخیرشان فرمودند «انقلاب اسلامی ایران بر پایهی تعصب دینی و عقلانیت پایهگذاری شده است».
ایشان در خاتمه گفت: متأسفانه تا به امروز انقلاب اسلامی، به میزان کمی تفسیر شده است و همین مقدار هم بهدرستی تفسیرنشده است. من بهشخصه علت این اتفاق را، نبود زمان کافی برای تحلیل و تفسیر درست میدانم، اما در قرن حاضر بنا به فرمودهی مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) «زمان، زمان تبیین و تفسیر است»، بنابراین یکی از مهمترین رسالتهای ما این است که بتوانیم به نحو احسن و بسیار جامع و دقیق تمامی مفاهیم و حکمتهای انقلاب اسلامی ایران را به زبانی بسیار شیوا و روان، برای همگان شرح و تفسیر دهیم. متأسفانه امروزه جوانان کشور ما از مفاهیم جریانها و گفتمانهای فکری سوسیالیستی و لیبرالیستی دیگر کشورها، بیشتر از جریان فکری انقلاب اسلامی کشور خودشان، اطلاعات و آگاهی دارند و دقیقاً بهخاطر همین ضعف باید فکری اساسی و عملی، برای این مورد کنیم و بتوانیم قشر جوان و پویای مملکت را، با ویژگیهای بسیار ناب و ارزشمند جریان فکری انقلاب اسلامی آشنا کنیم.