به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، این جلسه از ساعت 9 روز سهشنبه 30 آذر 1400 با حضور حجتالاسلاموالمسلمین سید قریشی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، حجتالاسلاموالمسلمین غفاری، معاون دفتر نهاد، مدیران و رابطین نهاد در دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
در ابتدای این جلسه و پس از تلاوت آیاتی از کلامالله مجید، حجتالاسلاموالمسلمین سید قریشی، ضمن خیرمقدم به حضار در جلسه، با اشاره به روایتی از امام رضا (ع) «عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا (ع) أَنَّهُ سُئِلَ مَا الْعَقْلُ فَقَال التَّجَرُّعُ لِلْغُصَّةِ وَ مُدَاهَنَةُ الْأَعْدَاءِ وَ مُدَارَاةُ الْأَصْدِقَاءِ - جام اندوه را جرعهجرعه نوشیدن، با دشمنان مسامحه کردن و با دوستان مدارا نمودن» گفت: امام رضا (ع) در برخورد با اقشار مختلف مردم و در شرایط مختلف، اصل مردمداری و مدارای با مردم را تجلی عینی بخشیدند. غالب حاکمان و درباریان، در زمره دشمنان امام رضا (ع) بودند. روش برخورد امام رضا (ع) با حاکمان جور زمان خود بهخصوص مأمون، بهگونهای بود که تا جایی که امکان دارد از خطر و مزاحمت مأمون برای خود و شیعیانشان بکاهند. این تاکتیک راهبردی، همواره مصالح مهمتر جریان تشیع و اسلام ناب را مدنظر قرار داده است. ایشان در مسائلی که مربوط به شخص ایشان میشد با دشمن مدارا میکرد تا از ایجاد خطرات بزرگتر که اساس دین و تشیع را تهدید میکرد جلوگیری کنند. قطعاً چنین برخورد عقلانی، همواره باتحمل غصه و سختی فراوانی برای حضرت همراه بود، چنانکه ایشان در پاسخ از چیستی عقل میفرمایند نشانه عقل سه چیز است: 1. فروبردن غصّه (تحمل آن و افشا نکردن آن، که منافاتی با علاج جستن ندارد) 2. مداهنه (نرمش و سازش) با دشمن 3. مدارا با دوستان
وی در ادامه با اشاره به اینکه مصداق این روایت شعری از حافظ - آسايش دو گيتى تفسير اين دو حرف است * با دوستان مروت با دشمنان مدارا - میباشد به تفسیر و بررسی تکتک عبارات این روایت پرداخت.
ایشان در تفسیر عبارت «التَّجَرُّعُ لِلْغُصَّةِ» افزود: انسان اگر فلسفه و معنای واقعی زندگی را بداند به گونه ایی که زندگی را مانند یک باشگاهی تصور کند که در این باشگاه قرار است هم تلاش کند و هم دردها و غصههای موجود را با صبوری تحمل کند و مطمئن باشد که نهایتاً ثمرهی این صبر و تلاش به نفع خودش خواهد بود چراکه هم سلامت جسمی و هم سلامت روحی شخص را تضمین میکند و به معنای واقعی کلمه انسان را عاقل خواهد کرد و یقیناً فرصتها و گشایشهای جدیدی در آینده برای شخص در پی خواهد داشت.
ایشان در ادامه و در تفسیر عبارت «مُدَاهَنَةُ الْأَعْدَاءِ» اظهار داشت: همانطور که مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در تفسیر این روایت فرمودهاند «در این روایت، منظور اعدای[دشمنان] شخصی است، مثلاً یک مشکل همسایگی یا شغلی پیدا میکنیم، و کسی به خاطر اینگونه مسائل با ما دشمن میشود، در اینجا فرمودهاند مداهنه کنید. این مداهنه را کسی تعمیم ندهد به دشمنان فکری و دینی که با هویت شما مقابله میکنند، آیات قرآن اینجا خیلی روشن معین کرده است که با این دشمنان چگونه برخورد کنید. با دشمنی که دشمنی اصولی و مبنایی دارد، ممنوع است دست دوستی بدهیم.» بنابراین تاکتیک مسامحه، هنگام دشمنیهایی که به شخص انسان بازمیگردد و خللی در اصول کلی دینی و اجتماعی جامعه به وجود نمیآورد یا اینکه منجر به تحقق اولویتی مهمتر میشود نشاندهنده عقل و تدبیر مؤمن است. و همانطور که اشاره شد عبارت مداهنه بیشتر در ارتباط با مسائل شخصی است که هیچگونه ارتباطی با مصلحت جامعه و موارد دینی و عقیدتی ندارند.
وی در تفسیر عبارت «مُدَارَاةُ الْأَصْدِقَاءِ» افزود: انسان اگر اهل مدارا نباشد، زندگیاش دچار تلاطمهای فراوانی خواهد شد. درواقع اصل مدارا در تمامی جوانب زندگی انسان کاربردی و تأثیرگذار خواهد بود. وقتی گاهی مسامحه در دشمنیهای شخصی، کاری عاقلانه است، مدارای با دوستان نیز کاری معقول و بهجا خواهد بود. چه اینکه برخی لغزشهای دوستان را باید با نرمی و ملاطفت و گاهی با تغافل و چشمپوشی ازنظر گذراند تا دوستیها تداومیافته، مستحکم شود و کمبودها نیز بهمرور جبران شوند.
ایشان در خاتمه گفت: درست معنا کردن و فهماندن مفاهیم دقیق روایات بسیار مهم و حیاتی است، چراکه بیگانگان از عدم آگاهی و یا برداشت غلط عوام ازاینگونه روایات سوء استفاده میکنند.
در ادامه هرکدام از حاضرین طبق دستور جلسه به بیان برنامه های عملیاتی و پیش بینی شده برای سالگرد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پرداختند و برای هر چه باشکوهتر برگزار شدن این مراسم بزرگ ملی و معنوی ملزومات و نیاز های آنرا را بررسی و مورد تحلیل و ارزیابی قرار دادند.