به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، روز یکشنبه 5 اردیبهشت 1400، حجتالاسلاموالمسلمین دکتر معصومی در دومین جلسه ضیافت اندیشه قرآنی استادان دانشگاه گفت: همه اتفاقات از جمله رنج ها و مصائب در نظام تربیتی اسلام موجب زلال شدن و شفاف بودن روح انسان هاست و این از الطاف خداست که بتواند تصفیه و پاک و زلال شود.
ایشان در ادامه اظهار داشت: در میان عواملی که وجود انسان را تصفیه می کنند، ماه مبارک رمضان جایگاه ویژه ای دارد. رمضان به معنی گدازنده است و انسان اگر درست بتواند از این فرصت استفاده کند و خود را در معرض ذکرها، دعاها و نیات خالص قرار دهد، به حالت اصلی و فطرت اصلی خود در عید فطر می رسد و جشن تولد مجدد خود را می گیرد. در ماه رمضان نفس ها و حتی خواب هم تسبیح است، گناهان بخشیده می شود و اگر ما درک درستی از این ماه داشتیم آرزو می کردیم که کاش همه سال ماه مبارک رمضان بود.
وی در ادامه با اشاره به بحث شیدایی و پارسایی اظهار داشت: انسان باید شیدا باشد تا به مقام حقیقی پارسایی برسد. در واقع پارسایی همان روش متقین است.
ایشان در ادامه با اشاره به چگونگی رسیدن به پارسایی، گفت: یک راه نجات برای انسان وجود دارد و آن تقوا پیشه کردن است. اگر می خواهید وارد این ضیافت اندیشه قرآنی شوید راهی جز تقوا نداریم و برای رسیدن به این درجه از تقوا و پارسایی راهی بجز شیدایی نیست.
وی در ادامه به نقش تقوا در مسؤلیت ها و رفتارهای اجتماعی پرداخت و گفت: برخی دور خود دیوار می کشند و از اجتماع دوری می کنند تا به تقوایشان آسیبی وارد نشود و خود را از محیط خارج می کنند تا از گناهان دور باشند و به مقام تقوا برسند. اسلام این رهبانیت را نهی می کند و این نوع تقوا ورزی اصلاً مورد تأیید اسلام نیست. اسلام می خواهد که انسان تلاش کند در میان همین آشفته بازار دنیا پاک بماند.
دکتر معصومی در ادامه تصریح کرد: تقوا مانند واکسن می ماند، یعنی قدرت مقابله درونی را بالا می برد تا بتواند در میان همه ناپاکی ها از انسان حمایت کند. کل جامعه را نمی شود از همه زشتی ها پاک کرد، چون با موجودی به نام انسان سر و کار داریم که دو بعد حیوانی و معنوی دارد، اما می توان مقاومت درونی انسان ها را بالا برد تا در برابر این آلودگی ها آسیب نبیند.
حجتالاسلاموالمسلمین دکتر معصومی در پایان اظهار داشت: روح ما باید آنقدر مقاومت داشته باشد تا در برابر شیطان و نفس اماره مقاومت کند. خدا باید در نفس انسان بزرگ جلوه کند و باید شیفته و عاشق خداوند باشد تا عظمت دنیا در نظر انسان کوچک شود. اگر این عشق بزرگتر در ما تربیت شود، عشق های کوچکتر در نظر ما جلوه نخواهد کرد.