1399/09/22
حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون: اگر هیجانات انسان، کنترل نشود ممکن است موجب ناشکری و حتی گناه هم بشود
به همت مدیریت امور روحانیون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، سومین جلسه از کارگاه «نقش تربیتی در خانواده و دانشگاه» ویژه ائمه جماعات دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون: اگر هیجانات انسان، کنترل نشود ممکن است موجب ناشکری و حتی گناه هم بشود

به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تهران، سومین جلسه از کارگاه «نقش تربیتی در خانواده و دانشگاه» ویژه ائمه جماعات دانشگاه علوم پزشکی تهران از ساعت 14 روز چهارشنبه 19 آذر 99 به‌صورت مجازی و بر بستر اسکای روم دفتر نهاد برگزار شد.
در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سید علیرضا تراشیون، مشاور امور خانواده ضمن تسلیت رحلت مرحوم‌ آیت‌الله ‌یزدی ‌رحمه‌الله برای سلامتی برای آیت‌الله مصباح یزدی دعا کرد و در ادامه با مرور مطالب جلسات گذشته، گفت: در جلسات قبلی اشاره کردیم که هوش هیجانی، قدرت کنترل و جهت‌دهی هیجانات است و در این جلسه راهکارهای تقویت هوش هیجانی را مطرح می‌کنیم.
وی اولین راهکار تقویت هوش هیجانی در نوجوانان و جوانان را حرف زدن با آنان معرفی کرد و گفت: خلوت‌های گفتگو با جوان و نوجوان را زیاد کنیم زیرا اگر این حرف زدن برای او محقق نشود، در اجتماع رفتارهای ناهنجار خواهد کرد؛ پس با گفتگو با جوان حتی اگر نتوانیم خواسته‌های او را برآورده کنیم، حداقل به حرف آن‌ها گوش می‌دهیم تا تخلیه شوند.
وی در ادامه معرفی نقاط قوت و ضعف جوان به او را یکی دیگر از راهکارهای تقویت هوش هیجانی او معرفی کرد و گفت: البته این کار باید با درایت انجام شود زیرا ابراز احساسات بیش‌ازحد والدین به فرزندان، موجب خراب شدن آن‌ها می‌شود.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه باید زمینه هوشی فرزند خود را بشناسیم تا بتوانیم او را هدایت کنیم؛ گفت: «هوش مهارتی-حرکتی»، «هوش کلامی»، «هوش بین فردی»، «هوش اجتماعی»، «هوش ارتباطی»، «هوش درون فردی (قدرت تحلیل بالا)»، «هوش تخیلی فضایی (اختراعی)»، «هوش منطقی محاسباتی»، «هوش موسیقایی (قدرت شنیداری و تحلیل قوی صداها)» و «هوش طبیعت‌گرا (مثلاً کفتربازها، باغدارها و...)» از انواع هوش هستند که والدین برای کمک به رشد فرزند باید هوش غالب و قوی‌تر او را بشناسند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون «صبوری و استمرار» و «روشمند عمل کردن» را دو شاخصه اصلی تربیت معرفی کرد و گفت: یکی از آسیب‌های ما در مسئله ارتباط با فرزندان، این است که معمولاً معتقد به‌وقت گذاری نیستیم، بلکه معتقد به رهاسازی هستیم؛ درحالی‌که تربیت از جنس بافتن تاروپود است تا نقش تربیت آشکار شود؛ باید بدانیم که ما نقطه‌ضعفی را نداریم که نشود آن را حل کرد و باکمی جستجو، مطالعه، مشاوره و... می‌توانیم مشکل فرزند خود را حل کنیم.
وی افزود: تربیت، امر پیچیده‌ای نیست بلکه امر روشن و ساده‌ای است زیرا اگر تربیت پیچیده بود، خداوند متعال آن را بر دوش پدر و مادر نمی‌گذاشت.
وی در ادامه بحث، افزایش روحیه همگرایی، همدلی و دیگر خواهی در فرزندان را سومین راهکار افزایش هوش هیجانی در فرزندان معرفی کرد و گفت: ما کودک را خودخواه بار می‌آوریم، مثلاً یک‌مشت نخودچی‌کشمش به او می‌دهیم و میگوییم پنهانی بخور تاکسی نبینید ولی اگر قبل از مدرسه دو تا لقمه به بچه بدهیم و بگوییم یک‌لقمه را خودت بخور و لقمه دیگر را به دوستت بده که لقمه ندارد؛ همدلی را در او تقویت کرده‌ایم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون در خاتمه جلسه «تقویت نوشتن برنامه‌ها و مشکلات» و «واقع‌بینی در زندگی» را از دیگر راهکارهای افزایش هوش هیجانی معرفی کرد و گفت: اگر هیجانات انسان، کنترل نشود ممکن است موجب ناشکری و حتی گناه هم بشود؛ همچنین واقع‌بینی در زندگی، موجب اصلاح سطح انتظار انسان در زندگی می‌شود و در مقابل، کامل گرایی افراطی، موجب خارج از کنترل شدن هیجانات می‌شود.


نظرات کاربران
کد امنیتی