1398/12/13
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدقریشی: حجم شایعات منتشرشده در خصوص ویروس کرونا، سلامت روانی مردم را دچار مخاطره کرده است
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه در گفتگویی با مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ضمن تقدیر از تلاش‌های همه خدمتگزاران نظام سلامت در مقابله با ویروس کرونا، به تشریح عملیات روانی دشمنان برای سلب آرامش روحی مردم و ارائه راهکارهایی در این حوزه پرداخت.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدقریشی: حجم شایعات منتشرشده در خصوص ویروس کرونا، سلامت روانی مردم را دچار مخاطره کرده است
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام میر مجید سیدقریشی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگویی با مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: در ابتدا لازم می‌دانم از تلاش‌های جهاد گونه همه کارکنان حوزه درمان که به‌عنوان مدافعان سلامت ملت ایران در حال خدمت‌رسانی به بیماران هستند؛ نهایت سپاسگزاری را داشته باشم و از خدای بزرگ برای همه این عزیزان سلامتی و توفیقات الهی مسئلت می‌کنم.
وی در ادامه به اهداف دشمنان از ایجاد جنگ رسانه‌ای و شایعات موجود در خصوص ویروس کرونا پرداخت و گفت: امروز در مواجهه با بحران کرونا علاوه بر رعایت مسائل بهداشت فردی، ما نیازمند بهداشت روانی هستیم زیرا امروز جامعه، بیشتر ازنظر روانی با موضوع «کرونا» درگیر است و حجم شایعات منتشرشده در خصوص ویروس کرونا، سلامت روانی مردم را دچار مخاطره کرده است.
وی افزود: این موضوع به یک مسئله جهانی تبدیل شده است تا جایی که سازمان بهداشت جهانی در اطلاعیه‌ای بعد از افزایش سطح هشدار کرونا، اعلام کرد که بزرگ‌ترین دشمن، خود ویروس کرونا نیست، بلکه ترس و شایعه مرتبط با آن است.
مسئول نهاد با اشاره به جنگ روانی رسانه‌های معاند با کلیدواژه کرونا علیه ایران، گفت: حجم خبرهای منفی علیه ایران با نیت هدف قرار دادن ارتباط اقتصادی ایران با سایر کشورها و صادرات غیرنفتی به این کشورها موجب شده تا روان مردم نیز در زیر این بمباران اطلاعاتی نابود شود؛ مارک دوبوویتز، رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که یک اندیشکده صهیونیستی در آمریکا به شمار می‌آید در صفحه توییتر خود نوشت «کرونا ویروس کاری با ایران کرده که تحریم‌های آمریکا نکرده است "متوقف کردن صادرات غیرنفتی"».
وی در ادامه به ارائه نمونه‌هایی از جنگ روانی ایجادشده در شبکه‌های مجازی رسانه‌های معاند پرداخت و گفت: در دو روز اخیر 57 درصد پست‌های منتشرشده شبکه بی‌بی‌سی فارسی، 60 درصد پست‌های منتشرشده شبکه من و تو و 75 درصد پست‌های منتشرشده شبکه ایران اینترنشنال در خصوص ویروس کرونا در ایران بوده و همه این‌ها در حالی است که دونالد ترامپ در کنفرانسی از رسانه‌ها خواسته که ترس و وحشت همگانی در خصوص شیوع کرونا ویروس در ایالات‌متحده ایجاد نکنند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدقریشی وجه دیگر عملیات روانی علیه ملت ایران را هدف قرار دادن اعتقادات مذهبی مردم به بهانه شیوع این ویروس برشمرد و گفت: روز گذشته ویدئوهای مشمئزکننده از تماس مستقیم دهان و زبان برخی افراد با ضریح مطهر ائمه اطهار - با این توجیه که حرم ائمه اطهار شفاست و نباید به بهانه رعایت بهداشت زیارت را معلق کرد - در فضای مجازی منتشر شد که در رسانه‌های بیگانه بازخور‌د زیادی داشت و خوراک تخریب آن‌ها را فراهم کرد که بر طبق رصدهای انجام‌شده، افرادی که به تولید این ویدئوها پرداختند از نزدیکان به جریان تشیع وابسته به انگلستان هستند و صفحه اینستاگرامی منتشرکننده این ویدئوها، نشان می‌دهد این صفحات به‌تازگی و صرفاً باهدف تخریب چهره‌های دینی و مذهبی ایجادشده است.
وی در ادامه علاقه مردم ایران به شنیدن اخبار بد و انتشار آن را دارای ریشه‌های فرهنگی در مردم ما معرفی کرد و گفت: تمایل به شنیدن و انتشار اخبار ناگوار که بعضاً تحت عنوان «میل به سوگواری» از آن یاد می‌شود ریشه در فرهنگ ما دارد و این علاقه فرهنگی حتی در برخی شخصیت‌های کارتونی همچون «آقای همساده» در مجموعه کلاه قرمزی به نمایش گذاشته شده بود؛ اکنون نیز وضعیت در رسانه‌های اجتماعی به این‌گونه است که بازنشر «خبر بد» چند برابر بیشتر انجام می‌شود که گاهی هم این اخبار هیچ منبع موثق و یا هیچ نشانه‌ای برای تائید ندارند.
مسئول نهاد، راهکار صاحب‌نظران حوزه جامعه‌شناسی برای آسایش روانی را در این روزها را فاصله گرفتن از اخبار و کسب خبر به‌صورت محدود معرفی کرد و گفت: یکی از استادان دانشگاه تهران، این راهکار را «روزه خبری» نامیده است که به معنای پرهیز کردن از شنیدن و تکرار کردن اخبار و انواع نوشته‌ها و حتی شوخی‌هایی است که خواندن، دیدن، دانستن و یا ندانستن آن‌ها، هیچ گره‌ی را در زندگی شما نمی‌گشاید.
وی افزود: «روزه خبری» به معنای آن نیست که به اخبار بی‌توجه باشیم بلکه به این معناست که اولاً انتظار خبر معجزه‌آسایی را نداشته باشیم، ثانیاً همه وارد بهداشتی را که بارها تکرار شده بنا بر سبک زندگی خود رعایت کنیم، ثالثاً وقت اندکی (حداکثر ده دقیقه) را صرف اخبار کنیم و حتی شاید بهتر باشد از آن‌هم بگذریم.


آخرین خبرها
پر بازدیدترین خبرها
سامانه‌های نهاد
نظرات کاربران
کد امنیتی