سیاسی
نگاهی به برخی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی
در این گزارش خواهیم کوشید داشته‌های ملت ایران پس از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف ازجمله «سلامت و بهداشت»، «امنیت»، «آموزش عالی، تحقیقات و فناوری»، «اقتصاد»، «صنعت» و «قانون‌گذاری» و ... موردبررسی قرار گیرد.
نگاهی به برخی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی
چهل سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد. این انقلاب پدیدهای الهی و مبارک بود که در اواخر قرن بیستم، جهان را به لرزه درآورد و نور امید را در دل مسلمانان و مستضعفان عالم روشن کرد. اکنون پس از گذشت چهار دهه از عمر گران‌مایه‌ی این شجره‌ی پر امید، نیکوست به بازخوانی برخی دستاوردهای آن پرداخته شود تا برخی نینگارند که به‌سادگی به بار نشسته و در حفظ آن کوشاتر باشند. این انقلاب عظیم، دستاوردهای فراوانی در داخل و خارج از کشور داشته و سال‌ها طول می‌کشد تا همه‌ی آثار و نتایج این پدیده‌ی الهی آشکار و مورد تحلیل قرار گیرد. در این مقاله گوشه‌ای از ابعاد وسیع آن موردبررسی قرار می‌گیرد.
در این گزارش خواهیم کوشید داشته‌های ملت ایران پس از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف ازجمله «سلامت و بهداشت»، «امنیت»، «آموزش عالی، تحقیقات و فناوری»، «اقتصاد»، «صنعت» و «قانون‌گذاری» و ... موردبررسی قرار گیرد.

دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه «سلامت و بهداشت»
1. بعد از انقلاب اسلامی تاکنون 21 سال متوسط عمر ایران افزایش داشته است. از 55 سال به 2/76 سال.
2. 30 درصد پزشکان ایران وارداتی از بنگلادش، فیلیپین، هند و پاکستان بودند. امروز از 53 کشور جهان برای درمان به ایران می‌آیند. در 27 رشته تخصص تربیت می‌کنیم.
3. در 19739 روستای کشور 35 هزار بهورز به‌عنوان پیشگامان نظام سلامت فعالیت می‌کنند. قبل از انقلاب تعداد خانه‌های بهداشت فقط در 1500 روستا بوده است.
4. با اجرای طرح واکسیناسیون ملی فلج اطفال به همت بسیجیان و پوشش 95 درصدی این واکسیناسیون تاکنون فلج اطفال از کشور ریشه‌کن شد، درحالی‌که کشورهای همسایه هیچ‌کدام نتوانستند.
5. بیماری‌های عفونی مالاریا، سل و وبا در ایران کنترل‌شده است.
6. در سال 57 صرفاً با 7 دانشکده پزشکی 700 دانشجو داشتیم درحالی‌که حاضر با 47 دانشگاه، 180 هزار دانشجوی پزشکی مشغول تحصیل هستند و اعضای هیئت‌علمی با 11 هزار عضو هیئت‌علمی 16 برابر دانشجویان آن زمان هستند.
7. امروز ایران جزو کشورهای برتر جراحی قلب در دنیاست و جزو معدود کشورهایی است که عمل پیوند قلب در آن صورت می‌گیرد. 140 عمل پیوند قلب در کشور در کارنامه درخشان جراحی قلب در ایران و جهان است.
8. بانک قرنیه در جمهوری اسلامی یکی از بهترین بانک‌های قرنیه دنیا است و ظرف 24 ساعت قرنیه موردنظر بیمار آماده می‌شود.
9. پزشکان متخصص قبل از انقلاب 7000 نفر بوده که به 72000 نفر رسیده است.
10. به گزارش سازمان بهداشت جهانی بین 80 تا 94 درصد از جمعیت ایران دسترسی به داروهای ضروری را دارند.

دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه «استقلال ملی و اقتدار بین‌المللی»

1- در پنج قرن اخیر مساحت ایران از 3/5 میلیون کیلومترمربع از 1/7 کــاهش یــافت. انقلاب اسلامی باوجود هـجوم ابـرقـدرت‌ها یـک وجب هم نداد.
2- رضاخان بدون یک دقیقه مقاومت، سرزمین ایران را به ارتش‌های متجاوز شوروی، انگلیس و آمریکا تسلیم کرد.
3- بحرین استان چهاردهم ایران بابی عرضگی محمدرضا پهلوی، تحویل انگلیس شد.
4- سران کشور‌ها بار‌ها غبطه خود از استقلال بی‌نظیر ایران را ابراز کرده گفته‌اند ای‌کاش ماهم می‌توانستیم مثل شما آزادانه حرفمان را بزنیم.
5- دو قرن پیش از انقلاب اسلامی نه‌تنها عزل و نصب وزیران و نخست‌وزیر حتی عزل و نصب شاه ایران با بیگانگان بود.
6- در سال 56، حقوق مستشاران نظامی امریکا 17 میلیارد تومان و حقوق کل نظامیان ایران 14 میلیارد بود. آن‌ها بر همه مقدرات مردم حکومت می‌کردند.
7- سفارت آمریکا در تهران با 4000 کارمند عملاً اداره تمام امور ایران را در اختیار داشت.
8- با وابستگی به اقتصاد جهانی، نمی‌توان به عدالت و رفاه رسید.
9- نتیجه سلطه آمریکا اسرائیل بر اقتصاد ایران برابر آمار جهانی سال 57 این بود که 49 ٪ مردم ایران زیرخط فقر بودند.
10- انقلاب اسلامی ننگ کاپیتولاسیون را از چهره ملت ایران پاک کرد.

دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه «اقتصاد»

1- به استناد آمار بانک جهانی و همه مؤسسات مهم اقتصادی بین‌المللی، اقتصاد ایران با 8 رتبه ارتقاء از جایگاه 26 جهانی در سال 1979 (1357) به رتبه 18 در سال 2017 (1396) صعود کرده است و جزء 20 قدرت اقتصادی جهان به‌حساب می‌آید.
2- ارتقاء هشت پله‌ای اقتصاد ایران پس از انقلاب اسلامی در حالی محقق شده است که میزان فروش نفت خام به یک‌چهارم قبل از انقلاب، کاهش‌یافته و جمعیت از 36 میلیون به 81 میلیون نفر افزایش‌یافته است.
3- ارتقاء 8 رتبه‌ای اقتصاد ایران در سال‌های پس از انقلاب اسلامی در حالی اتفاق افتاده است که نظام سلطه بین‌المللی تمام توان خود را برای فلج کردن اقتصاد ایران به کار گرفته است. تحمیل ترور‌ها و کودتاها، تحمیل 8 سال جنگ، بمباران بیشتر زیرساخت‌های اقتصادی کشور و چهل سال تحریم، به‌ویژه 8 سال تحریم فلج‌کننده از اهم این توطئه‌ها است.
4- پیش از انقلاب اسلامی، قدرت اقتصادی ایران 490 میلیارد دلار و در حال حاضر 1800 میلیارد دلار است.
5- هم‌زمان بااینکه جمعیت کشور بیش از دو برابر شده است اندازه اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر اساس میزان تولید ناخالص داخلی از ابتدا تا امروز 4.88 برابر شده است (www.countryeconomy.com).
6- 10 برابر شدن تعداد واحد‌های صنعتی کشور از 10000 واحد به 98000 واحد که ازنظر کیفی ده‌ها برابر پیشرفته و مستقل شده و از صنعت مونتاژ به صنعت بومی تحوّل یافته است.
7- رشد صد برابری صادرات غیرنفتی ایران از 540 میلیون دلار در سال 1356 به 55 میلیارد دلار در سال 1396 افزایش‌یافته که شامل 60000 قلم کالا بوده و ازنظر وزنی 2 میلیون تن در سال است.
8- پس از انقلاب، اقتصاد ملی (درآمد و هزینه) باوجود فشار‌های مستمر استکبار جهانی 3.7 برابر شده است.
پس از انقلاب اسلامی سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور 3 برابر شده است.
9- قبل از انقلاب فقط 5 درصد نیاز‌های بخش دفاعی ایران تولید داخلی بوده و در حال حاضر 90 درصد آن تولید داخلی است و مازاد بر این در حدود 5 میلیارد دلار در سال هم صادرات دارد که می‌تواند الگوی مناسبی برای همه بخش‌های اقتصادی کشور باشد.
10- سرانه برخورداری جامعه ایرانی از خدمات بانک نسبت به پیش از انقلاب اسلامی، تقریباً 20 برابر شده است که شاخصی از کیفیت اقتصادی است.

دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه «امنیت»

1- تجربه 40 ساله نشان داد که سازش امنیت سوز و مقاومت امنیت سازاست.
2- جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه سنگین‌ترین تهاجمات نظامی، تروریستی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را باصلابت در هم شکست.
3- نظام امنیتی انقلاب اسلامی برخلاف همه انقلاب‌ها مبتنی بر رأفت و دعوت بوده است.
4- امنیت و آرامش امروز ما مدیون ایثار و جان‌فشانی شهداست.
5- جمهوری اسلامی ایران در عین مبارزه مستمر با دولت‌های ظالم و مستکبر از امن‌ترین کشور‌های جهان است.
6- امنیت جمهوری اسلامی بر سه رکن آموزه‌های اسلام، اتکا به مردم و پیروی از ولایت استواراست.
7- انقلاب اسلامی امنیت خشن شکنجه محور شاه را به امنیت مردمی مبتنی بر اعتماد، ایمان، عشق و آثار بدل کرد.
8- باوجود پشتیبانی همه قدرت‌های جهانی از شاه مردم در خانه خود هم امنیت نداشتند و باوجود توطئه‌گری همه قدرت‌های شیطانی علیه جمهوری اسلامی ایران امروز از امن‌ترین کشور‌های جهان است.
9- ایران در بحرانی‌ترین منطقه جهان امن‌ترین کشور است.
10- همه غائله‌های قومی و مذهبی، کودتاها، ترور و بمب‌گذاری و آشوب‌های طراحی‌شده با حضور مردم شکست خورد.
11- الگوی امنیتی ایران، منطقه را از خطر آمریکا و داعش نجات داد.
12- امنیت کم‌نظیر امروز ایران نتیجه حضور مقتدرانه نیرو‌های انقلاب در کنار مقاومت منطقه است.

دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه «آموزش عالی، تحقیقات و فناوری»

1- 24 برابر شدن نرخ پوشش تحصیلی آموزش عالی و افزایش از 175675 نفر در سال 1357 به بیش از 4800000 هزار نفر
2- کسب رتبه 21 جهان در مقالات علمی کیفی پر استناد جهان از افتخارات نظام علمی جمهوری اسلامی است.
3- تعداد انجمن‌های علمی نسبت به‌پیش از انقلاب حدوداً 5 برابر شده است و از تعداد 78 در سال 1357 به تعداد 358 در سال 1396 رسیده است. همچنین تعداد 8966 انجمن علمی دانشجویی بر اساس آخرین آمار مشغول به فعالیت می‌باشند
4- تعداد مراکز کارآفرینی و نوآوری در کلیه مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری دولتی به تعداد 130 مورد در سال 2016 رسیده است
5- ازجمله دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه دانشگاهی ایجاد فضای بانشاط برای اندیشه ورزی و فعالیت دانشجویان در قالب‌های مختلف بوده است به‌طوری‌که تنها در سال 1395 تعداد 305 تشکل و تعداد 3407 کانون فرهنگی در دانشگاه‌های کشور فعالیت داشته‌اند در این زمینه تعداد نشریات دانشجویی نیز به تعداد 5086 مورد رسیده است.
6- یکی از رویش‌های فرهنگی پس از انقلاب اسلامی تقویت نگاه جهادی به‌منظور خدمت‌رسانی به محرومین و مستضعفین بوده است به‌طوری‌که تنها در سال 96 حدود 44 هزار دانشجو در 4500 روستا مشغول به خدمت‌رسانی بوده‌اند.
7- هم‌اکنون بیش از 34 هزار دانشجوی غیر ایرانی (بورس و غیر بورس) در داخل کشور مشغول به تحصیل می‌باشند.
8- دانش پزشکی در جمهوری اسلامی ایران خصوصاً در حوزه‌هایی، چون سلول‌های بنیادین، ترمیم ضایعات نخاعی، تولید دارو‌های راهبردی، شبیه‌سازی حیوانات و ... پیشرفت‌های چشمگیری داشته و توانسته رتبه نخست منطقه در تولیدات علمی پزشکی و رتبه 17 جهانی را به خود اختصاص دهد.
9- جمهوری اسلامی پس از انقلاب با انتشار 8 هزار و 791 مقاله توانسته است رتبه چهارم جهانی در عرصه نانو را از آن خود کند، ضمن آنکه ایران همچنین با تولید 40 درصد علم نانو بیشترین سهم تولید این علم را در میان کشور‌های اسلامی دارد. در حوزه صادرات نیز محصولات دانش‌بنیان مبتنی بر نانو به 47 کشور صادر می‌شود.
10- جمهوری اسلامی ایران جزو 12 کشور دارای چرخه کامل فناوری فضایی است که در حوزه ماهواره، ایستگاه زمینی، پرتابگر و استفاده از شبکه ماهواره‌ای فعالیت می‌کنند.
11- به‌رغم همه تحریم‌ها و تهدیدها، جمهوری اسلامی ایران با تلاش‌ها و مجاهدت‌های جوانان و متخصصین خود، ازنظر دانش علمی و فناوری هسته‌ای در ردیف 5 کشور پیشرفته جهان قرارگرفته است.
12- پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در حوزه زیست‌فناوری نیز در سال‌های پس از انقلاب چشمگیر بوده و در این عرصه در منطقه رتبه نخست و در جهان رتبه 13 را به خود اختصاص داده است.
13- درزمینهٔ فناوری و تحقیقات سلول‌های بنیادی جمهوری اسلامی ایران رتبه 15 جهانی و رتبه اول منطقه را در اختیار دارد.
14- شتاب رشد علمی ایران بر اساس تمامی گزارش‌های مؤسسات سنجش علمی رتبه نخست جهان را دارا می‌باشد.

دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه «رفاه و ارتقاء سطح زندگی»
1- 100 درصد مردم شهرنشین و 91 درصد روستانشینان با 500 برابر شدن جاده‌های روستایی به راه‌های ارتباطی امن جاده‌ای و آسفالته دسترسی دارند.
2- باوجود 50 سال تأخیر در احداث مترو در ایران، شهروندان تهرانی سوار بر هشتمین مترو دنیا می‌شوند.
3- ایجاد شبکه گسترده آب آشامیدنی سالم در شهر‌ها و روستا‌ها مشقت حمل آب را به خاطره تبدیل کرده است.
4- پس از انقلاب 99/5 درصد خانه‌های ایران در روستا‌ها و شهر‌ها با نعمت برق روشن شده است.
5- به برکت 100 درصد برق‌رسانی به روستا‌های بالای 10 خانوار فرصت صنعتی شدن کشاورزی و دامداری فراهم‌شده است.
6- با پوشش گازرسانی در درصد 83 شهر‌ها و درصد 78 روستا‌ها زندگی بیش از درصد 90 مردم ایران پس از انقلاب متحول شده است.
7- باوجود تولید بیش از یک‌میلیون خودرو در سال و خودرو‌های وارداتی، با افتتاح پالایشگاه خلیج‌فارس حتی یک باک خودرو، خالی از بنزین تولید داخل نخواهد بود.
8- به ازای هر ایرانی، یک و نیم‌خط تلفن ثابت و همراه وجود دارد و این دستاورد مهم موجب شده است تا هیچ ایرانی از عزیزانش در اقصی نقاط کشور و جهان بی‌خبر نماند.
10- با رشد 50 برابری ساخت اماکن ورزشی متعدد، هر شهروند ایرانی حداقل از یک مترمربع فضا برای ورزش برخوردار است.
11- با رشد 20 برابری محصولات باغی نسبت به قبل از انقلاب نیازی به واردات این محصولات از کشور‌های خارجی نظیر رژیم صهیونیستی و فرانسه نیست.
12- خودکفایی 90 درصدی مواد غذایی کشور پس از انقلاب اسلامی علیرغم رشد چند برابری میزان مصرف، باعث شده مردم نگرانِ نبود مایحتاج خود نباشند.
13- گنجانده شدن گوشت، برنج، مرغ و ماهی در رژیم غذایی روزانه مردم، مصرف یک‌بار در سال آن‌ها را در شب‌های عید نوروز تبدیل به خاطره کرده است.
14- قبل از انقلاب اسلامی به ازای هر 30 ایرانی یک خودرو وجود داشت، ولی در حال حاضر به علت افزایش سطح رفاه و قدرت خرید مردم، به ازای 4 ایرانی یک خودرو وجود دارد.
15- بر اساس گزارش بانک جهانی در سال 2016 و گزارش صندوق بین‌المللی پول در سال 2017 در اوج تحریم‌ها، ایرانیان ازنظر قدرت خرید، رتبه هجدهم جهان را کسب نموده‌اند.
16- با رشد چشمگیر مدرسه‌سازی تمام کودکان واجب التعلیم کشور به مدرسه دسترسی دارند. درحالی‌که در سال 57 فقط 40 درصد آن‌ها این امکان را داشتند.
17- با توسعه مدرسه‌سازی به‌طور میانگین هر 30 دانش‌آموز یک کلاس درس برای باسواد شدن دارند و آموزش‌وپرورش کشور با مدارس چند نوبتی خداحافظی کرده است.
18- با رشد بی‌سابقه 11 برابری ساخت و توسعه دانشگاه‌ها در جمهوری اسلامی، هر فردی که تصمیم به فراگیری آموزش عالی دارد این امکان برایش فراهم است.
19- پس از انقلاب بالای 95 درصد مردم در تمام مناطق به شبکه بهداشت دسترسی دارند.
20- پس از انقلاب مردم ایران دیگر نگران عدم مداوا در داخل کشور نیستند و هیچ ایرانی مجبور نیست برای درمان به خارج از کشور برود.
21- با پیشرفت‌های آموزشی، بهداشتی و درمانی پس از انقلاب مردم از رنج بسیاری از بیماری‌های واگیردار نظیر وبا، سل، آبله، فلج اطفال، حصبه و. خلاص شده‌اند.
22- با خودکفایی در تولید 97 درصدی دارو‌های ساخت داخل، مردم در مراجعه به داروخانه‌ها برای دارو‌های موردنیاز خود نگران نبودن دارو نیستند.
23- دسترسی به 2200 مرکز توان‌بخشی دولتی و خصوصی مرهم آلام خانواده‌های دارای معلول در کشور است.
24- ایران با تأسیس و راه‌اندازی اورژانس اجتماعی به جمع 4 کشور دارای این سامانه اجتماعی پیوسته است.
25- دسترسی مردم به خدمات مشاوره ژنتیکی، واکسیناسیون و غربالگری موجب کاهش رنج نگهداری معلولان بیشتر در جامعه شده است.
26- با افزایش خدمات درمانی و زیستی به جانبازان و معلولین، ایران در ترازبالای جهانی در خدمت‌رسانی به این قشر قرارگرفته است.
27- اجرای قانون مناسب‌سازی اماکن عمومی جهت تردد معلولین و جانبازان مانند ایجاد رمپ، بالابر، خطوط تردد ویژه روشندلان و ... از خدمات رفاهی جمهوری اسلامی است.
28- پس از انقلاب، نگرانی مادران از بارداری، زایمان، مرگ‌ومیر زودرس نوزادان و اطفال خود برطرف شده است چراکه نرخ مرگ‌ومیر اطفال زیر 5 سال از 200 مورد در هزار تولد در قبل از انقلاب به 23 مورد در بعد از انقلاب رسیده است.
29- علیرغم چهار دهه تحمل هجمه‌های سنگین گسترده علیه جمهوری اسلامی، امروزه مردم ایران از بالاترین سطح امنیت در منطقه برخوردارند.
30- پس از انقلاب با ایجاد امنیت پایدار در کشور و ایجاد راه‌های امن، میزان سفر و گردشگری رشد فزاینده داشته است.
31- به برکت وجود نهاد‌های حمایتی انقلاب اسلامی، محرومین جامعه از حداقل نیاز‌های معیشتی خود بهره‌مند هستند.
32- صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی کشور، ارائه‌دهنده خدمات رفاهی و مالی به بیش از 10 میلیون خانوار ایرانی هستند.
33- 80 میلیون نفر ایرانی صاحب 80 میلیون دفترچه خدمات درمانی و بهداشتی هستند.
دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه «زیرساخت‌های عمرانی»
1- افزایش عدالت در دسترسی به انواع زیرساخت‌های شهری و روستایی در کشور بعد از انقلاب؛ حتی در دورترین نقاط کشور.
2- افزایش بی‌سابقه سرعت حمل کالا و مسافر با ساخت زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی.
3- کسب دانش و توانایی مهندسی در همه حوزه‌های زیرساختی کشور طی سال‌های بعد از انقلاب. (انرژی، حمل‌ونقل، صنعت، هوافضا و ...)
4- تبدیل وضعیت وابستگی به متخصصان و مستشاران خارجی در ایجاد زیرساخت‌های اساسی کشور به بی‌نیازی از مستشاران خارجی در همه ابعاد در سال‌های بعد از انقلاب.
5- دو برابر شدن سهم برنامه‌های عمرانی بخش‌های آموزش، بهداشت، رفاه و مسکن در برنامه‌های 5 ساله توسعه کشور بعد از انقلاب نسبت به برنامه‌های قبل از انقلاب.
6- تبدیل‌شدن کشور به یک کارگاه بزرگ ایجاد زیرساخت‌های حیاتی بعد از انقلاب اسلامی.
7- پیشرفت عظیم در ایجاد همه زیرساخت‌های اساسی و عمومی کشور باوجود هشت سال جنگ تحمیلی و نابودی بسیاری از زیرساخت‌ها و از طرف دیگر اعمال تحریم‌های شدید توسط سلطه‌گران طی 40 سال گذشته.
8- ساخت شبکه عظیم بزرگراهی در کشور به طول 16627 کیلومتر.
9- افزایش 6 برابری کل راه‌های کشور و رسیدن آن از 46 هزار کیلومتر در سال 1357 به 280 هزار کیلومتر در سال‌های اخیر.
10- افزایش 500 برابری راه آسفالته روستایی و رسیدن از 200 کیلومتر در سال 1357 به 107 هزار کیلومتر در سال 1395.

دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه «صنعت»

1- افزایش سهم صنعت در تولید ناخالص ملی از درصد 16 به درصد 40 بیانگر جهش صنعتی ایران پس از انقلاب اسلامی است.
2- صادرات غیرنفتی ایران از 54 میلیون دلار به 31 میلیارد دلار یعنی 57 برابر افزایش‌یافته است.
3- ایران تک‌محصولی را به صادرکننده محصولات صنعتی، کشاورزی و خدمات فنی مهندسی تبدیل کرده است.
4- مـحصولات پتروشیمی ایران از سال 57 تاکنون 33 برابر رشد داشته است.
5- ایران بدون پیوستن به سازمان تجارت جهانی هفدهمین اقتصاد جهان را دارد.
6- تولید فولاد از 360 هزار تن به 18 میلیون تن افزایش و 50 برابر شده است.
7- ایران امروز در تولید فولاد و آلومینیوم رتبه چهاردهم جهان، در تولید سیمان رتبه هشتم، در تولید سرامیک رتبه پنجم، در تولید موتور وسایل نقلیه رتبه دوازدهم و در تولید خودرو و مس رتبه هجدهم جهان را احراز کرده است.
8- مونتاژکاری در صنعت خودرو از 100 درصد به 15 درصد کاهش‌یافته است.
9- در ابتدای انقلاب، صنعت دارویی کشور 25 درصد از دارو‌های دم‌دستی مردم را تولید می‌کرد اکنون 95 درصد از تخصصی‌ترین دارو‌ها در داخل کشور تولید می‌شود.
10- ایران از واردکننده قایق‌های کوچک ماهیگیری به سازنده کشتی¬های اقیانوس‌پیما تبدیل‌شده است.

دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه «قانون‌گذاری»
1- انقلاب اسلامی تنها انقلابی است که در کوتاه‌ترین زمان به قانون اساسی مورد تائید آحاد مردم دست‌یافت.
2- در کمترین زمان ممکن تمام نهاد‌های برخاسته ازنظر مردم استقرار یافتند.
3- ملتزم‌ترین فرد به قانون اساسی شخص رهبری است.
4- قانون اساسی جمهوری اسلامی تنها قانون اساسی است که حاکمیت مطلق برجهان و انسان را از آن خدا می‌داند و انسان را بر سرنوشت اجتماعی خودش حاکم می‌داند.
5- نهادینه‌سازی مشارکت سیاسی مردم و نقش‌آفرینی مردم در تدوین قانون اساسی با تعیین مستقیم خبرگان قانون اساسی و شرکت در همه‌پرسی قانون اساسی لحاظ گردیده است.
6- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مترقی‌ترین قانون اساسی دنیا است.
7- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تنها قانونی است که برخاسته از ارزش‌های اسلامی، نظامی با شاخصه مردم‌سالاری دینی ایجاد کرده است.
8- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هرگونه سلطه گری و سلطه‌پذیری را نفی نموده است.
9- جوهره اصلی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برخلاف رژیم‌های ستم‌شاهی عدالت محوری است.
10- در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به مردم جهت اداره شهر و روستا نقش مستقیم واگذار گردیده است و تصمیم‌گیری محلی در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها در قانون اساسی به رسمیت شناخته‌شده است.

دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه «قرآن»
1- انقلاب اسلامی قرآن را از حاشیه و مجالس ختم به عرصه زندگی و از ساحت فردی به ساحت اجتماعی کشاند.
2- انقلاب اسلامی قرآن را از کنج خانه‌ها به عرصه جهانی آورد.
3- عینیت یافتن قرآن در عرصه سیاست دشمن را به قرآن سوزی واداشت.
4- جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که قانون اساسی آن بر مبنای قرآن است.
5- جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که شرط رهبری در آن قابلیت تفسیر قرآن کریم است.
6- بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تنها در ایران قریب 200 میلیون نسخه قرآن کریم‌طبع و نشر شده است.
7- جمهوری اسلامی علمدار جریان ترجمه و تفسیر در جهان است.
8- انقلاب اسلامی قرآن را پرتیراژترین کتاب جهان کرد.
9- انقلاب اسلامی با بازگشت به قرآن مایه عزت مسلمین شد.
10- پیشرفت‌های جمهوری اسلامی پس از انقلاب اسلامی در سایه توجه به مفاهیم و آموزه‌های قرآنی است.
11- تأسیس رادیو قرآن، تأسیس شبکه تلویزیونی قرآن و ایجاد حداقل 400 سایت قرآنی از برکات توجه انقلاب اسلامی به قرآن است.
12- احداث دارالقرآن در مراکز استان‌ها و شهر‌های بزرگ.
13- راه‌اندازی صد‌ها موسسه قرآنی از دستاوردهای قرآنی در حوزه تعلیم و تربیت است.

دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه «کشاورزی و منابع طبیعی»

1- بعد از پیروزی انقلاب، باوجود خشک‌سالی شدید، تولیدات کشاورزی 6/7 برابر شد.
2- انقلاب اسلامی منحنی رو به سقوط کشاورزی ایران را با شیب تند صعودی کرد.
3- تولیدات کشاورزی از 17/8 میلیون تن در 56، به 120 میلیون تن در 96 رسید.
4- پروژه آمریکایی اصلاحات ارضی شاه، کشاورزی ایران را در معرض نابودی قرارداد.
5- برنامه‌های استعماری رژیم فاسد پهلوی، ایرانِ صادرکننده محصولات کشاورزی را به یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان مواد غذایی تبدیل کرد.
6- پیش از انقلاب گندم از آمریکا، پرتقال و تخم‌مرغ از رژیم صهیونیستی، مرغ از فرانسه وارد می‌شد.
7- قبل از انقلاب فقط 33 روز نیاز غذایی سالانه در داخل تولیدمی شد اکنون 90 ٪ در داخل تولید می‌شود.
8- رشد 300 درصدی ارزش‌افزوده کشاورزی ایران در آمار بانک جهانی، کارنامه درخشان کشاورزی پس از انقلاب اسلامی است.
9- افزایش سهم کشاورزی در تولید ناخالص ملی، از 3/1 ٪ به 15 ٪ دستاورد بزرگ نظام اسلامی است.
10- تولید گندم ایران از 6/4 میلیون تن در 1356 به 14 میلیون تن در 1395 رسید.

دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه «ورزش»
1- تقویت و توسعه بی‌سابقه ساختار ورزش کشور با ارتقاء و تبدیل ساختار ورزش کشور از یک معاونت در وزارت آموزش‌وپرورش در قبل از انقلاب اسلامی به سازمان مستقل تربیت‌بدنی و نهایتاً وزارت ورزش و جوانان
2- افزایش فدراسیون‌های ورزشی، از حدود 20 فدراسیون، به 51 فدراسیون
3- افزایش چشمگیر تنوع رشته‌های ورزشی، از حدود 30 رشته، به بیش از 170 رشته (این رشته‌ها در قالب انجمن‌های ورزشی در فدراسیون‌ها فعال می‌باشند)
4- افزایش حدود 50 برابری هیئت‌های ورزشی در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها، از حدود 300 هیئت به بیش از 15000 هیئت (متناسب با افزایش فدراسیون‌ها – افزایش استان‌ها و شهرستان‌ها)
5- رشد نجومی بودجه و اعتبارات ورزش در وزارت ورزش و جوانان، وزارتخانه‌ها، سازمان‌های عمومی غیردولتی، باشگاه‌ها و فعالین بخش خصوصی. به‌عنوان نمونه: رشد حداقل 33 برابری بودجه ورزش؛ به استناد قوانین بودجه سنواتی کشور، در سال 1357 سهم ورزش از بودجه کل کشور حدود 3 ده‌هزارم بوده که این اعتبار در سال 1396 به حدود 100 ده‌هزارم (1 درصد) بالغ گردیده است. (مقیاس افزایش، درصد از بودجه کل کشور هست، نه افزایش ریالی)
6- افزایش بیش از 56 برابری کرسی بین‌المللی از کمتر از 3 مورد در قبل از انقلاب به بیش از 170 کرسی در نهاد‌های بین‌المللی ورزش در حال حاضر. به‌عنوان نمونه: «کسب کرسی ارزشمند و تاریخی عضویت رسمی در کمیته بین‌المللی المپیک IOC (توسط مهندس هاشمی طبا)» (IOC MEMBER)
7- میزبانی صد‌ها رویداد بین‌المللی ورزش در رده‌های سنی بزرگ‌سال – امید - جوانان - نوجوانان (جهانی، آسیایی، منطقه‌ای و...)، از قبیل میزبانی متعدد جام‌های بین‌المللی فجر، در رشته‌های مختلف ورزشی، میزبانی جام‌های جهانی در رشته مختلف ورزشی، میزبانی مسابقات غرب آسیا در رشته‌های مختلف ورزشی، میزبانی جام ملت‌های آسیا در رشته مختلف ورزشی
8- ایجاد و یا رشد بی‌سابقه کمی و کیفی ورزش در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی، سازمان‌های غیردولتی و. به‌عنوان نمونه؛
9- توسعه غیرقابل مقایسه و همه‌جانبه ورزش دانشجویی (تأسیس فدراسیون دانشجویی، جایگاه بین‌المللی و ده‌ها تحول اساسی)
10- توسعه غیرقابل مقایسه و همه‌جانبه ورزش دانش‌آموزی (تأسیس فدراسیون دانش‌آموزی و ده‌ها تحول اساسی دیگر)

تهیه و تدوین توسط مدیریت فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی تهران

کلمات کلیدی:
نظرات کاربران
کد امنیتی