فرهنگی
سفیری شجاع، در کنار ملت یمن
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با صدور پیامی درگذشت شهادت گونه‌ی آقای حسن ایرلو سفیر مجاهد و کارآمد جمهوری اسلامی ایران در یمن را تبریک و تسلیت گفتند و کارنامه افتخار آمیز وی را «مجموعه‌ئی از مجاهدات سیاسی و تلاشهای دیپلوماسی و تحرک اجتماعی» خواندند.
سفیری شجاع، در کنار ملت یمن

|گفت‌وگو|

سفیری شجاع، در کنار ملت یمن

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با صدور پیامی درگذشت شهادت گونه‌ی آقای حسن ایرلو سفیر مجاهد و کارآمد جمهوری اسلامی ایران در یمن را تبریک و تسلیت گفتند و کارنامه افتخار آمیز وی را «مجموعه‌ئی از مجاهدات سیاسی و تلاشهای دیپلوماسی و تحرک اجتماعی» خواندند.
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به همین مناسبت گفتگویی با آقای
 ابراهیم محمد الدیلمی، سفیر یمن در ایران، درباره ویژگی‌های شخصیتی و کاری مرحوم حسن ایرلو داشته است.

* رهبر انقلاب در پیام تسلیت‌شان، آقای ایرلو را «سفیری مجاهد و کارآمد» خطاب کردند. با توجه به سابقه همکاری و آشنایی شما با سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن درباره ویژگی‌های شخصیتی و کاری وی بفرمایید.
* رهبر انقلاب در پیام تسلیتشان به‌مناسبت درگذشت آقای حسن ایرلو، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور یمن، درگذشت غم‌انگیز او را شهادت‌گونه توصیف کردند و فرمودند حاج حسن ایرلو، سفیری مجاهد و کارآمد برای ایران اسلامی در یمن بود. این حقیقتی است که در آن هیچ ابهامی نیست، چراکه آقای حسن ایرلو، حقیقتاً بهترین سفیر و نماینده بود. در متن پیام رهبر انقلاب مواردی عنوان شد که این مسئله را تأیید می‌کند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اشاره زیبایی هم به تاریخ جهادی و مبارزه‌جویی خاندان و خانواده بزرگوار آقای حسن ایرلو کردند و از شهادت دو برادر او در جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران نام بردند.

* «تلاشهای دیپلوماسی و تحرک اجتماعی» مرحوم ایرلو نیز از دیگر مواردی بود که در پیام رهبر انقلاب مورد اشاره قرار گرفت.
* بله، حقیقتاً، تحرک اجتماعی آقای ایرلو و تلاش شبانه‌روزی‌اش برای کمک‌رسانی به ملت یمن، پس از تصدی مسئولیت سفارت ایران در یمن کاملاً محسوس بود. او نقش واضح و آشکاری در حوزه‌های مختلف انسانی، حقوقی، پزشکی و کمک‌رسانی به ملت یمن ایفا کرد. تمامی این خدمات از رهگذر تلاش‌های دیپلماتیک فراگیر که موجب تقویت روابط میان دو کشور دوست و برادر ایران و یمن شد، انجام گرفت. وی، شخصیتی بسیار خوب و مبارک بود که در تمامی غم‌ها و خوشی‌ها شریک ملت یمن بود. می‌توان گفت که او تنها سفیر شجاع و قهرمانی بود که در شرایطی که دیگران پابه‌فرار گذاشتند، حاضر به ترک جایگاه دیپلماتیک خود نشد.

* از فعالیت‌های کاری و مشترک‌تان با مرحوم ایرلو بگویید.
* پیش از تعیین آقای حسن ایرلو به‌عنوان سفیر و پس از انتصابش در این جایگاه، من فعالیت‌های مشترک زیادی با او داشتم و به‌صورت مستمر با وی در ارتباط بودم. او، برادری بزرگ و پدری عزیز بود. او، شجاع، عمل‌گرا، بخشنده، فداکار و صبور بود. من هیچ‌گاه او را در حال ناراحتی و اعتراض‌کردن ندیدم، بلکه برعکس در تلاش‌های مجاهدانه در میادین مختلف -چه در میدان سیاسی و دیپلماتیک و چه در میدان کمک‌رسانی و ...- همواره بسیار صبور و پرتلاش بود و تمامی زحمات را متحمل می‌شد و در عین حال، لبخندی عریض بر لب داشت و آسوده‌خاطر بود.

از سوی دیگر، سال 1394 زمانی که گروهی از مجروحان یمنی برای معالجه به پایتخت ایران منتقل شدند، حاج حسن ایرلو، مدت‌زمان طولانی را با آن‌ها سپری کرد، از آن‌ها مراقبت کرد، به تمام امورشان اهتمام ورزید و نیازهایشان را برآورده ساخت. او، در طول چندین ‌ماه تمامی این کارها را به‌صورت شبانه‌روزی و بدون خستگی انجام داد.

* خاطره‌ای از آخرین ملاقات‌تان با آقای ایرلو دارید؟
* در آخرین ملاقاتی که با یکدیگر -یک یا دو روز پیش از سفر او به یمن- داشتم، حاج حسن ایرلو، به خانه من آمد و ناهار مهمان من بود. او هنگام خروجش از منزل، به من گفت در حال عزیمت به یمن هستم و می‌خواهم از تو خداحافظی کنم. من آن صحنه‌ای را که به چهره‌اش خیره شدم هرگز فراموش نمی‌کنم. در آن لحظات این احساس عجیب را داشتم که دیگر او را در این زندگانی فانی در دنیا نخواهم دید. اکنون خطاب به او می‌گویم، ای دوست من! ای عزیز من! فراق و دوری تو برای ما دردآور است. إن‌شاءالله ما را در منزلگاه صدق و حقیقت نزد خداوند مقتدر همراه با انبیاء، صدیقین، شهداء و صالحین در کنار یکدیگر قرار گیریم. تو، بسیار صادق بودی و از مظلومیت مردم یمن دفاع کردی و با اعضاء و جوارحت از آن‌ها حمایت به‌عمل آوردی. تو، از همان روز اول بر لزوم حمایت و پشتیبانی از ملت بزرگ و مجاهد یمن و نیز بر لزوم عدم پشت‌کردن مسلمانان به آن تأکید داشتی. ای مرد بزرگ! یک‌بار دیگر از تو خداحافظی می‌کنم و امیدوارم که به اذن خداوند تبارک و تعالی به‌زودی در عالَمی دیگر، یکدیگر را ملاقات کنیم.

* درپایان اگر نکته‌ای هست که لازم میدانید به آن اشاره کنید بفرمایید.
* من خالصانه این ضایعه را به خانواده مجاهد و صبور او از جمله همسر بزرگوار، پسران و دخترانش تسلیت می‌گویم. خانواده بزرگوار او در طول مدت‌زمان گذشته درد دوری و فراق حاج حسن ایرلو را تحمل کردند و نمونه‌ای از خانواده‌های بصیر و فداکار و با درک بالا هستند.
khamenei.ir

نظرات کاربران
کد امنیتی