1396/07/15
آیین آغاز رسمی سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور با حضور دکتر روحانی برگزار شد
آیین آغاز رسمی سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور با حضور رئیس‌جمهور در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

گالری عکس

در مراسم روز شنبه 15 مهر 96 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی از 5 تن از افراد برتر آزمون سراسری سال 1396 در هر کدام از رشته‌های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی و سه برگزیده رشته‌های زبان‌های خارجی و هنر و نیز افراد برتر هر کدام از این پنج رشته از سهمیه ایثارگران تقدیر کرد.
پیش از سخنرانی رئیس‌جمهور به ترتیب رئیس دانشگاه تهران، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران، یکی از دانشجویان دوره دکترای دانشگاه تهران، یکی از استادان، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سخنرانی کردند.

ما هر چه داریم از علم است و توانا بود هرکه دانا بود
رئیس‌جمهور با بیان اینکه آغاز مهرماه و شروع تحصیلات برای ما بسیار حائز اهمیت است گفت: ما هر چه داریم از علم است و توانا بود هرکه دانا بود.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری که در دانشگاه تهران برگزار شد، با تأکید بر اهمیت آغاز دوران تحصیل در مدارس و دانشگاه‌ها اظهار کرد: امروز هر توانایی که در کشور وجود دارد همه از علم، دانش و دانایی نشات گرفته است.
وی با اشاره به همزمانی آغاز سال تحصیلی جدید با ایام سوگواری امام حسین (ع) خاطرنشان کرد: حادثه عاشورا و فرهنگ و مکتب امام حسین (ع) تابلویی کامل با همه ظرافت‌ها است که معمولاً ما به گوشه‌ای از آن توجه می‌کنیم.
رئیس‌جمهوری گفت: آزادی، آزادگی، ایستادگی، استقامت، فداکاری و ایثار بخشی از این تابلوی بزرگ است و بخش دیگر آن اخلاق، صلح‌دوستی، اصلاح جامعه، هدایت مردم و دلسوزی برای دشمنان است که کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد.
روحانی با اشاره به گفت‌وگوهای امام حسین پیش از خروج از مدینه با حاکم شهر خاطرنشان کرد: پیش از آنکه امام حسین (ع) قیام خود را آغاز کند، با حاکم مدینه حرف زد و برای او استدلال آورد و گفت که چرا با او بیعت نمی‌کند؛ حاکم مدینه دلایل امام حسین (ع) را نپذیرفت. در آن زمان می‌توانست جنگ شکل بگیرد اما امام حسین (ع) بنا به دلایلی نگذاشت که جنگ آغاز شود ایشان مهلت خواستند تا در ا ین زمینه بیندیشند و در فرصتی دیگر پاسخ حاکم را بدهند.
وی ادامه داد: ایشان ماه‌ها در مکه ماند و با گروه‌های مختلف ملاقات و گفت‌وگو کرد و نامه‌های متعددی از کوفه دریافت نمود و سپس در مقطعی از مکه خارج شد و اعلام کرد که برای اینکه حرمت حرم نگه داشته شود از مکه به‌سوی کوفه می‌رود.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امام حسین (ع) برای حفظ حرمت کعبه از مکه خارج شدند، اظهار کرد: امروز در جامعه ما حرمت، جایگاه و شخصیت افراد خدوم و خدمتگزار و محبوب مردم توسط برخی قلمها و زبان‌ها شکسته می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه وجود دانشگاه‌ها برای این است که ما با مکتب امام حسین (ع) آشناتر شویم و آن را به‌خوبی بیاموزیم و به جامعه منتقل کنیم، به ماجرای دستور امام حسین (ع) برای پر کردن تعداد بیشتری مشک آب جهت رفع تشنگی دشمنان اشاره و خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) حتی برای رفع عطش دشمنان خود آب ذخیره می‌کردند و در زمانی که با حر مواجه شدند در پاسخ به یکی از اصحاب خود که اصرار داشت تا عدد دشمنان کم است به آنها حمله شود، تأکید کردند که من هرگز دوست ندارم آغازگر جنگ باشم و هیچگاه نیز آغازگر جنگ نخواهم بود.
روحانی با بیان اینکه عاشورا بزرگ‌ترین مکتب آموزشی و دانشگاه و معلم ما و همچنین بزرگ‌ترین عامل برای وحدت و امنیت ملی ما است، تصریح کرد: مهم‌ترین موضوعی که در مکتب عاشورا مطرح است، پیوند این مکتب با ملت است. در این زمینه وظیفه دانشگاه، برقراری پیوند میان جامعه و فرهنگ متعالی بشریت را بر عهده دارد.
رئیس شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: دانشگاه همواره گذاری یک جامعه با شرایط استبداد و استعمار و انحصار قدرت به سمت جامعه‌ای آزاد، مستقل و جامعه‌ای که در آن شایستگی‌های علمی و اخلاقی افراد موردتوجه باشد، است. در این زمینه در دوران مشروطه شاهد انحصار در مدیریت کشور بودیم اما حوزه و دانشگاه توانستند در کنار یکدیگر این انحصار با بشکنند و امروز مشاهده می‌کنیم که مدیران جامعه ما اکثراً تحصیل‌کرده دانشگاه‌های ما و تعدادی تحصیل‌کرده حوزه‌های علمیه هستند.
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها امروز متولیان تربیت مدیران جامعه هستند، خاطرنشان کرد: برجستگی‌های علمی، اخلاقی و رفتاری اساتید در کنار یکدیگر دانشگاهی ایده‌آل برای جامعه می‌سازد. دانشگاهیان نیز مدیران جامعه را تربیت می‌کنند و حل‌المسائل معضلات مختلف کشور هستند.
روحانی با بیان اینکه دانشگاهیان ابتدا باید معضلات خود در دانشگاه‌ها را حل کنند و سپس معضلات و مشکلات جامعه را حل نمایند، به طرح انتقاداتی از وضعیت مدیریت دانشگاه‌ها پرداخت و اظهار کرد: من بارها در جلسات مختلف ازجمله شورای انقلاب فرهنگی و هیئت دولت اعلام کرده‌ام که معلوم نیست که در مدیریت دانشگاه‌ها راه خوبی را پیش می‌رویم یا نه چراکه ‌اداره دانشگاه‌ها را قطعه‌قطعه کرده‌ایم و برخی مسئول دین، برخی مسئول انقلاب و برخی مسئولیت‌های دیگری بر عهده دارند. این درحالی است که نباید این تقسیم‌بندی‌ها انجام شود.
رئیس‌جمهور درعین‌حال با اشاره به درخواست برخی اساتید دانشگاه‌ها مبنی بر ادغام مدیریت دانشگاه‌های پزشکی و غیرپزشکی گفت: موضوع تفکیک مدیریت دانشگاه‌های پزشکی و غیرپزشکی در گذشته به بحث گذاشته شد و این موضوع به اصرار برخی از نمایندگان پزشک مجلس به تصویب رسید بااین‌حال چنانچه که این موضوع مورد خواست اساتید مربوطه باشد این امکان وجود دارد که مجدداً این موضوع بررسی و لوایح آن به مجلس ارائه شود.
وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه اساس علم و دانشگاه بر مبنای رقابت نهادینه شده است اظهار کرد: مقام اساتید بر مبنای رقابت است و قطعاً باید مقام استادی که جزوه او ده سال تغییری نکرده با استادی که مدام در حال کسب علم و دانشوری است، تفاوتی داشته باشد. قطعاً باید مسیر کسب علم از سوی اساتید همواره موردتوجه و استمرار قرار بگیرد.
رئیس دولت تدبیر و امید با تأکید بر اینکه باید همواره میان دانشگاه‌ها، کلاس درس و گروه‌های دانشجویی رقابت وجود داشته باشد، گفت: ما در جامعه یک رقابت آن هم ناسالم تحت عنوان جناح‌های سیاسی ایجاد کرده‌ایم؛ در همه انتخابات این جناح‌ها مشارکت می‌کنند ما در آخر به جای آنکه همه به خاطر مشارکتشان تشویق شوند و جایزه بگیرند، یکی جایزه می‌گیرد و جناح دیگر تنبیه می‌شود. آیا نتیجه این روش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی ایجاد می‌کند؟
روحانی با بیان اینکه ممکن است برخی از دستگاه‌ها بیکار باشند و برای ایجاد شغل برای خود عده‌ای را احضار کنند، اظهار کرد: اگر در جناحی که از ابتدا ساختمان دیوارش کوتاه ساخته شده است، کسی خیلی هم تأثیرگذار باشد و مردم را برای مشارکت تشویق کند و تکرار کند که مردم پای صندوق بیایند، باز هم آنها نباید تشویق شوند.
رئیس‌جمهور با تأکید براینکه باید از این مسیرها رها شویم به نتایج رأی مردم در انتخابات‌ سال‌های 92 تا 96 اشاره و خاطرنشان کرد: یک بار در سال 92 و مجدداً در سال‌های 94 و 96 این تجربه حاصل شد. در اقتصاد، علم و مدیریت انحصار بسیار خطرناک است و ما باید برای نقد و مشارکت همه جامعه را تشویق کنیم.

دانشگاه، تنها احترام می‌خواهد و آرامشی که بتواند به‌سوی مرزهای دانش حرکت کند
وزیر بهداشت با اشاره به آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، گفت: لازم است که این فرصت را قدر بدانید؛ فرصتی یگانه برای آموختن و آموزش دادن؛ آن هم در مهد علم‌آموزی، پژوهش، اخلاق‌مداری، تفکر و توجه به نیازهای ملت و میهن و درایت و تدبر در رخدادهای ملی و منطقه‌ای و بین‌المللی، فرصت کار و تحصیل در دانشگاه که از زمان تأسیسش تا امروز، سنگ‌بنای پیشرفت و ترقی جوامع و کشورها بوده است.
به گزارش وبدا، دکتر سید حسن هاشمی در مراسم آغاز سال تحصيلي دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي و فناوري كشور که با حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: محققان سال‌های نه‌چندان طولانی، تأسیس دانشگاه را به چهار نسل تقسیم می‌کنند؛ شاخص نسل اول، ارائه مدرک بوده و تعداد فارغ‌التحصیلان، نشانه فعالیت و رتبه دانشگاه‌ها محسوب می‌شده و عمر این دوره پس از جنگ جهانی دوم به پایان رسیده است. در نسل دوم تا دهه 1960 ادامه داشت، شاخص فعالیت دانشگاه‌ها تولید علم از طریق نوشتن مقالات بود. در دانشگاه‌های نسل سوم، فناوری موردتوجه قرار گرفت و دانشگاه، نقش خود را در تولید ثروت ایفا کرد و عمر آن تا سال 2000 بود اما در حال حاضر نقش دانشگاه‌های نسل چهارم، تولید رفاه تعیین شده و دانشگاه‌ها حرکت خود را به این سمت‌وسو آغاز کرده‌اند.
وزیر بهداشت تصریح کرد: جایگاه و نقش دانشگاه‌ها، تلاش برای ساختن جامعه‌ای آگاه، ثروتمند و دارای رفاه اجتماعی از طریق تربیت نیروهای ارزشمند، تولید علم و دانش برای توسعه و ارتقای فرهنگ جامعه و افزایش سرمایه اجتماعی است.
دکتر هاشمی با بیان اینکه متأسفانه باید بپذیریم که در کشور ما هنوز هم عمده فعالیت و تلاش بسیاری از مراکز آموزش عالی، افزودن رشته‌ها و دادن مدرک هستند، افزود: بر مدیریت ارشد کشور است که ضمن سیاست‌گذاری و تأمین زیرساخت‌های لازم، حرکت با شتاب و البته با دقت لازم برای رسیدن به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم را در دستور کار قرار دهد تا در حداقل زمان بتوانیم نسبت به تصحیح مسیر و جبران عقب‌ماندگی‌ها اقدام کنیم.
وزیر بهداشت ضمن تأکید بر نقش مهم وزارت بهداشت در آموزش عالی کشور، یادآور شد: نظام سلامت با بهره‌مندی از 19 هزار عضو هیئت‌علمی در بیش از 60 دانشگاه علوم پزشکی کشور، تربیت حدود 200 هزار دانشجو، تولید یک‌سوم دانش و تربیت نیروی متخصص را بر عهده دارد.
دکتر هاشمی تأکید کرد: محققان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، در سال حدود یک‌سوم مقالات ISI ایران را تولید می‌کنند بنابراین در شرایط فعلی، کشور نیازمند دانش‌آموختگانی خلاق و نوآور است که با بهره‌گیری از دانش خود بتوانند به تولید علم، خلق ثروت و رفاه اجتماعی بپردازند.
وزیر بهداشت از طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشکی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت در دولت یازدهم یاد کرد و گفت: این برنامه از اواخر سال 94 آغاز شد و آینده‌نگری و رسیدن به مرجعیت علمی در آموزش پزشکی، حرکت به‌سوی دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم، آموزش پاسخگو و عدالت محور، آمایش سرزمینی، اعتلای اخلاق حرفه‌ای، بین‌المللی سازی آموزش علوم پزشکی و توسعه آموزش مجازی از مهم‌ترین محورهای آن است.
دکتر هاشمی یکی از مهم‌ترین وظایف دست‌اندرکاران آموزش در کشور را استعدادیابی و پرورش استعدادهای جوان در راستای ارتقای سطح علمی کشور دانست و افزود: شرایط پسابرجام، فرصت مناسبی را برای کشور فراهم کرده که در این فضا می‌توان با تعاملات گسترده علمی، زمینه را برای ارتقای جایگاه کشور و رشد علمی استعدادهای جوان فراهم کرد.
وزیر بهداشت به چالش‌های پیش روی آموزش عالی در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: فشار سنگین امور اجرایی در حوزه بهداشت و درمان، توان مدیریتی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی را به‌شدت به خود جلب می‌کند که این موضوع بر تحقیقات و تولید علم در حوزه سلامت، اثر جدی دارد همچنین کمبود منابع، نیازها و خدمات روزافزون حوزه درمان و بهداشت و نیز کمبود فضای بیمارستان‌های آموزشی، یکی از مهم‌ترین تهدیدات مراکز آموزشی و پژوهشی حوزه سلامت است.
دکتر هاشمی اضافه کرد: توجه ناکافی در حوزه آموزش عالی به وزارت بهداشت، باعث شده دانشگاه‌های علوم پزشکی متناسب با جایگاه علمی خود از منابع انسانی و مالی برخوردار نباشند. متأسفانه به دلیل بی‌تدبیری ما، کشورهای پیشرفته با مهیاکردن بستر لازم، بهترین و مستعدترین نیروهای انسانی را از سراسر جهان به‌ویژه از کشورهای درحال‌توسعه جذب کرده و با استفاده از این ظرفیت ارزشمند این منابع انسانی، مسیر پیشرفت را با سرعت بیشتری طی می‌کنند.
وزیر بهداشت یادآور شد: یکی از چالش‌های عدم دستیابی به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم، وجود سهمیه‌های متعدد به‌ویژه سهمیه‌های مصوب در مجلس شورای اسلامی است به‌طوری‌که تفاوت معنی‌داری در رتبه‌های ورودی به دانشگاه‌ها دیده می‌شود. تفاوت رتبه‌ها در یک کلاس درسی در گروه پزشکی، گاهی بیش از 60 هزار رتبه است و با دستور رئیس‌جمهور در شورای عالی انقلاب فرهنگی، گروهی مأموریت یافتند تا با بررسی سهمیه‌های مختلف، زمینه‌های اجرای عدالت آموزشی در کشور فراهم شود.
دکتر هاشمی ضمن آرزوی موفقیت برای همه دست‌اندرکاران آموزش‌وپرورش کشور، ابراز امیدواری کرد که اساتید و دانشجویان در کنار علم‌آموزی، به انتقال مفاهیم ناب اخلاقی نیز توجهی جدی داشته باشند چراکه جمهوری اسلامی ایران، سرمایه و نعمتی عظیم از نیروهای زبده، خبره و جوانانی مستعد را در اختیار دارد؛ این ثروت ارزشمند در حوزه علوم پزشکی بسیار پررنگ است.
وزیر بهداشت اظهار داشت: امیدوارم دانشگاه فضایی پرنشاط باشد برای آموختن، تبادل افکار، تضارب آرا و آزاداندیشی. فضایی که نه‌تنها عالم و اندیشمند که انسان به معنای تامّ و تمام آن تربیت کند.
دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم که نیروی انسانی، به‌ویژه محققان و دانشمندان و نخبگان، ثروت حقیقی هر کشور هستند و داشتن تعامل مثبت با آنها، مهم‌ترین عامل در حفظ این ثروتِ بی‌همتاست. امیدوارم مسئولان ارشد نظام هم باور کنند که دانشگاه، تنها احترام می‌خواهد و آرامشی که در پناه آن بتواند به‌سوی مرزهای دانش حرکت کند؛ آن‌چنان‌که فاصله خود را با دانشگاه‌های معتبر جهان به حداقل برساند و با آنها در عرصه علم و اندیشه، به رقابت بپردازد.
وزیر بهداشت در پایان گفت: امیدوارم با تلاشی بیشتر، همدلی و بهره‌گرفتن از خرد جمعی، بتوانیم زمینه نخبه‌پروری و کشف و رشد استعدادهای میهن را فراهم کنیم تا شاهد پیشرفت روزافزون ایران عزیز و سربلندی و نام‌آوری ایرانیان آگاه، اندیشمند و شریف در رشته‌های مختلف باشیم. به امید آن روز پرشکوه.

رسیدن به «ائتلاف اجتماعی»؛ مهم‌ترین مؤلفه بازآرایی نظام آموزش عالی
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ضرورت بازآرایی جدی در مأموریت و اهداف نظام آموزش عالی کشور را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: در این مسیر توجه به مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها و قرار گرفتن بر محور گفت‌وگوی ملی و علمی جهت دستیابی به ائتلاف اجتماعی در سطح کشور، مؤلفه‌ای اساسی در بازآرایی نظام آموزش عالی کشور به شمار می‌رود.
به گزارش ایسنا، دکتر سیدضیاء هاشمی روز شنبه و در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری کشور که با حضور رئیس‌جمهوری در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: ائتلاف اجتماعی ما را از اختلافات به تعامل و سپس به وحدت نظر نزدیک می‌کند و بی‌شک این امر، مهم‌ترین اقدام در بازآرایی نهاد دانشگاه محسوب می‌شود.
سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری تأکید کرد: هدف، دانشگاهی عادلانه، آزاد، مشکل‌گشا، منطبق با اهداف امام حسین (ع) است که عدالت‌خواهی، ظلم‌ستیزی و عزم و اراده برای اصلاح جامعه از آثار آن به شمار می‌رود.

توجه ویژه به دانشگاه در شرایط محدودیت منابع ضروری است
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گفت: برای ساختن کشور توجه ویژه به دانشگاه در شرایط محدودیت منابع مانند توجه بدن به ارگان‌های حیاتی در شرایط بحرانی ضروری است.
به گزارش ایسنا، دکتر عباسعلی کریمی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از توجه رئیس‌جمهور به دانشگاه‌ها آگاه هستیم اما به‌طورکلی وقتی در کشور کمبود منابع است و وقتی شوک به وجود می‌آید ما باید مواظب باشیم این شوک به اندازه یک دقیقه، سه دقیقه و پنج دقیقه برای دانشگاه به وجود نیاید البته یک دقیقه قابل‌تحمل است و ممکن است دانشگاه طی این مدت در کما برود ولی اگر سه دقیقه به طول انجامید می‌رود در ضایعات غیرقابل‌برگشت.
دکتر کریمی در این مراسم خطاب به رئیس‌جمهور اظهار کرد: آقای دکتر روحانی؛ دانشگاه جزو حساس‌ترین ارگان‌های کشور است. همانطور که مغز در جریان شوک جزو حساس‌ترین ارگان‌هاست و بدن تلاش می‌کند در لحظات شوک از دستگاه‌های دیگرش مقداری کنترل ایجاد کند و اسپاسم در عروق ایجاد شود و در جریان شوک بدن جریان خون را منحرف می‌کند و به طرف مغز می‌برد تا در آن لحظات اولیه اتفاقات ناگواری برای بیمار نیفتد، بنابراین ما نیز اگر می‌خواهیم کشور ساخته شود باید دانشگاه‌ها را مثل مغز ببینیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد باید دانشگاه در بدترین شرایط ازنظر اقتصادی و مسائل مختلف که شوک به کشور وارد می‌شود موردتوجه قرار دهیم.

ضرورت تجدیدنظر در تفکیک و ادغام آموزش پزشکی و آموزش عالی
رئیس دانشگاه تهران خواستار تجدیدنظر در تفکیک و ادغام آموزش پزشکی و آموزش عالی شد.
به گزارش ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که با حضور رئیس‌جمهور، سرپرست وزارت علوم، وزیر بهداشت و جمعی از مسئولان اساتید و دانشجویان در دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن بیان این مطلب با تأکید بر اقدامات دولت در عرصه‌های بین‌المللی گفت: اقدامات انجام شده موجب بهبود مراودات و افزایش تبادلات استاد و دانشجو شده است.
رئیس دانشگاه تهران در ابتدای سخنان خود گفت: وظیفه خود می‌دانم خدمت رئیس‌جمهور و همه حضار محترم سلام و خوشامد عرض کنم. جناب آقای دکتر روحانی؛ من مایل هستم در آغاز سخنانم بابت دو موضوع مشخص به نمایندگی از دانشگاهیان از جنابعالی، دولت و سایر دستگاه‌ها تشکر کنم.
وی اولین موضوع را عملکرد دولت در عرصه‌های بین‌المللی دانست و اظهار کرد: نخست ادامه عملکرد مطلوب دولت در سیاست خارجی با هدایت مقام معظم رهبری است.
رئیس دانشگاه تهران اضافه کرد: این سیاست که همانا پافشاری بر حقوق حقه و منطقه ملت ایران و پیگیری و مطالبه این حقوق همراه با تعامل و گفت‌وگو با جهان بوده است، باعث شد تا دولت‌هایی که به دنبال انزوای جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند، خود در انزوا قرار گرفته‌اند. نیلی خاطرنشان کرد: در سایه این سیاست‌ها، مراودات‌ بین دانشگاهی و تبادلات فناورانه روان‌تر شده، شاخص دستاوردهای علمی بین‌المللی ایران، تبادلات دانشجو و استاد و برنامه‌های مشترک به میزان زیادی افزایش یافته است.
وی یادآور شد: موضوع دیگری که نشان از توجه دولت و مجلس به مراکز آموزش عالی دارد تصویب قانون اداره دانشگاه‌ها به شکل هیئت‌امنایی در قالب احکام دائمی برنامه توسعه ششم بوده است.
توضیح اینکه در این مراسم دکتر فتوحی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به نمایندگی از استادان دانشگاه ها سخنرانی کرد.