1395/05/25
دومین کارگاه توانمندسازی فعالان فرهنگی مراکز تابعه دانشگاه/ دکتر سروقامت: اصل اول اخلاقی در کار تشکیلاتی، اصالت حق است
دکتر سروقامت در دومین کارگاه توانمندسازی فعالان فرهنگی مراکز تابعه دانشگاه به بیان فواید، ملزومات و موانع کار تشکیلاتی پرداخت.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، در این کارگاه که از ساعت 11 روز یکشنبه 24 مرداد 95 در سالن لاله مجموعه تالارهای امام خمینی (ره) مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار شده بود، دکتر حسین سروقامت، مشاور عالی مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی به بیان نکاتی در خصوص فعالیت تشکیلاتی پرداخت.

وی در ابتدا ضمن ارائه دو تعریف برای تشکیلات، اظهار داشت: در تعریف اول، «تشکیلات» عبارت است از گردآمدن گروهی از افراد کنار یکدیگر با هدف کار جمعی و در راستای رسیدن به مقصودی واحد از طریق برنامه‌ریزی، عمل‌گرایی و عاقبت‌اندیشی و در تعریف دوم «تشکیلات» عبارت است از مجموعه افرادی که روابط و ضوابط حاکم بر آن‌ها مشخص است و در گروه آن‌ها هر کس کار خودش را می‌شناسد و انجام می‌دهد و به هدف می‌رسد.

دکتر سروقامت در ادامه به بیان عوامل ضعف ما در انجام کار تشکیلاتی پرداخت و گفت: عواملی چون اهمیت ندادن به امر تشکیلاتی، بازخواست نکردن افراد در مورد وظایفشان، نهادینه نشدن کار تشکیلاتی، مسئولیت‌ناپذیری، نظم ناپذیری، خودمحوری، عدم برنامه‌ریزی، قانون‌گریزی، نبود راهنمای تشکیلاتی، عدم دانش تشکیلاتی، عدم هدف‌گذاری مشخص و عدم انگیزه و تمایل کافی موجب می‌شوند ما آن توانایی و قدرت کافی را در مباحث تشکیلاتی نداشته باشیم.

وی در ادامه سخنان خود اصول کار تشکیلاتی را برشمرد و اظهار داشت: اولین اصل، «وحدت بین فرد و تشکیلات» است به این معنی که ضوابط کار تشکیلاتی و انتقادهایی که به تشکیلات وارد می‌شود را قبول داشته باشیم؛ دومین اصل «ترجیح منافع تشکیلات بر منافع خود»، اصل سوم «تقسیم‌کار و مسئولیت‌پذیری» به این معنا که به کسانی مسئولیت داده شود که صلاحیت آن را داشته باشند و از عهده انجام کار برآیند. اصل چهارم که یکی از مهم‌ترین اصول تشکیلاتی است «نظم و انضباط گروهی» و درنهایت پنجمین اصل «پذیرش خطای دیگران» است؛ یعنی ما بایستی بپذیریم که افراد ما گاهی دچار خطا می‌شوند و باید به آن‌ها فرصت بدهیم.

مشاور عالی مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی در ادامه، فواید کار تشکیلاتی را برشمرد و گفت: ارتباط با دیگران و استفاده از تفکر آن‌ها، ارتقای کیفیت کار، رشد افراد در حین کار، تحرک افراد غیرفعال، تعریف جایگاه برای افراد و افزایش روحیه و اعتمادبه‌نفس افراد از فواید کار تشکیلاتی است.

وی در ادامه به معرفی عواملی که باید در کار تشکیلاتی از آن اجتناب کرد؛ پرداخت و گفت: «بی‌تقوایی»، «رفتارهای جاهلانه»، «قضاوت ناآگاهانه»، «اعمال شتاب‌زده»، «ورود به باندبازی‌ها و جناح‌بندی‌ها»، «بی‌احترامی و توهین به افراد»، «سیاه نمایی در ارائه انتقادات بدون ارائه نکات مثبت»، «حضور در اماکن تهمت زا»، «استفاده از مزایا و رانت‌ها»، «تملق و چاپلوسی» و «پرداختن به اعمال دم‌دستی و دور شدن از کارهای بنیادین و اصلی» ازجمله مواردی است که کار تشکیلاتی، اجتناب از آن‌ها را ایجاب می‌کند.

دکتر سروقامت در پایان سخنان خود پنج اصل مهم اخلاق تشکیلاتی را برشمرد و گفت: اولین اصل، اصالت دانستن حق است و باور و اعتقاد به اینکه حق همیشه حاکم است. دومین اصل جدیت در امور است؛ یعنی اینکه تا جایی که می‌توانیم کار خود را به‌درستی و جدیت تمام انجام دهیم. اصل سوم درون‌زا بودن است؛ یعنی اینکه در تشکیلات افراد باید پا به‌پای یکدیگر حرکت کنند و نقش درون‌زا داشته باشند. چهارمین اصل شایسته‌سالاری است؛ یعنی آن شخصی که از همه بهتر است و صلاحیت دارد در رأس قرار بگیرد و بقیه نیز به همین ترتیب در زیرمجموعه قرار گیرند و درنهایت اصل آخر که یکی از مهم‌ترین اصول اخلاق تشکیلاتی است؛ اصل شناخت است چراکه ما بدون شناخت نمی‌توانیم در امور تشکیلاتی شرکت کنیم.

توضیح اینکه دومین کارگاه توانمندسازی فعالان فرهنگی مراکز تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران، به همت مدیریت آموزش و پژوهش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و با حضور رابطین مرکز فرهنگی قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در قالب دو جلسه کارگاهی، از ساعت 8 الی 13 روز یکشنبه 24 مرداد 95 در تالار امام خمینی (ره) مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار شد.


پربازدید ترین خبرهای سال
اسامی برگزیدگان مسابقات بخش شفاهی جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی تهران
اسامی برندگان مسابقه بزرگ ده درس پیرامون امربه‌معروف و نهی از منکر ویژه ماه مبارک رمضان
مراسم تجلیل از مسئولان فرهنگی و فعالان حوزه نماز مراکز تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد
برگزیدگان مرحله اول سیر مطالعاتی «آشتی با کتاب» معرفی شدند
اسامی افراد راه‌یافته به مرحله کشوری بیست و یکمین جشنواره قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در بخش شفاهی
برگزیدگان مرحله اول مسابقه کتابخوانی آشتی با کتاب معرفی شدند
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عیسی زاده: ترویج فرهنگ انتظار موجب ارتقای سلامت معنوی جامعه خواهد شد
برگزیدگان مرحله دوم سیر مطالعاتی «آشتی با کتاب» معرفی شدند
برگزاری مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان در سازمان مرکزی دانشگاه
دومین کارگاه توانمندسازی فعالان فرهنگی مراکز تابعه دانشگاه/ دکتر سروقامت: اصل اول اخلاقی در کار تشکیلاتی، اصالت حق است