1395/07/28
مراسم عزاداری دهه دوم محرم در دانشکده بهداشت/ آیت‌الله قرهی: مجالس عزاداری اباعبدالله (ع) روح انسان را نجات می‌دهد و به معراج می‌رساند
آیت‌الله قرهی در مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله علیه‌السلام در دانشکده بهداشت به بیان رازهای جاودانگی نهضت عاشورا پرداخت.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، این مراسم از ساعت 12:30 روز سه‌شنبه 27 مهر 95 با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، در ابتدای مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عیسی زاده، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، ضمن خیرمقدم به حضار، اظهار داشت: به گفته آیت‌الله شوشتری، یکی از ویژگی‌های شرکت در این مجالس این است که عزاداران اباعبدالله، موردعنایت و لطف آن حضرت قرار می‌گیرند.

وی در ادامه گفت: یکی از ویژگی‌های برجسته شرکت در مراسم عزاداری امام حسین (علیه‌السلام)، این است که این مجالس، موجب معراج روح مؤمنین و عزاداران سیدالشهدا (علیه‌السلام) می‌شود.

وی در پایان سخنان خود از آیت‌الله قرهی، متولی و مؤسس حوزه علمیه امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) و استاد اخلاق که قبول زحمت کردند تا با سخنان گهربارشان حضار را مستفیض کنند و همچنین از بانیان و مجریان برگزاری این مراسم تشکر و قدردانی کرد.

در ادامه مراسم آیت‌الله قرهی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام محرم و شهادت جان‌سوز سید و سالار شهیدان و خیرمقدم به حضار، گفت: این مجالس روح انسان را نجات می‌دهد و به معراج می‌رساند.

وی با توجه به سخن آنتوان بارا، اندیشمند معروف مسیحی در مورد امام حسین (علیه‌السلام) گفت: اگر حسین (علیه‌السلام) از آن ما بود، در هر سرزمینی برای آن بیرقی برمی‌افراشتیم و در هر روستایی برای او منبری برپا می‌کردیم و مردم را با نام حسین (علیه‌السلام) به مسیحیت فرامی‌خواندیم.

وی در ادامه به فلسفه برگزاری این مجالس و عزاداری‌ها اشاره کرد و گفت: صورت ظاهر این مجالس عزاداری است، اما در اصل دعوت به معارف است. همان‌طور که دکتر جوزف، مورخ و جامعه‌شناس فرانسوی معتقد است شیعیان با برگزاری این مراسم، معارف حسین (علیه‌السلام) را به عالم معرفی می‌کنند و در روزی به نام عاشورا بیرون می‌آیند و با خواندن نام حسین (علیه‌السلام) عالم را متوجه خود می‌کنند و اعلام می‌دارند که راه ایشان فناناپذیر است.

متولی و مؤسس حوزه علمیه امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه)، در ادامه سخنان خود گفت: امام حسین (علیه‌السلام) با قیام جاودانه‌اش و با همه فضائل و صفات نیکویی که در این خاندان است که هم متخلق اند و هم شجاع و دلاورند کاری کرد که 14 قرن ایستادگی در مقابل ظلم و جور جاودانه بماند و جاودانه خواهد ماند؛ خودش فرمود: «من قیام خواهم کرد برای انسانیت، حتی اگر جان خود و عزیزانم را در این راه از دست بدهم» و این کار را هم کرد؛ عملی که دیگر در دنیا سابقه نداشته و نخواهد داشت.

 وی در ادامه سخنان خود یکی از دلایلی که باعث شد امت، امام حسین (علیه‌السلام) را به قتل برسانند «حب به دنیا یا دنیادوستی» دانست و گفت: دنیادوستی و دنیاطلبی باعث می‌شود که ادراک انسان نسبت به معارف الهی ضعیف شود. همچنان که امام حسین (علیه‌السلام) در یکی از خطبه‌هایش می‌فرماید: «عِبادَاللّهِ! اِتَّقُوا اللّهَ وَ كُونُوا مِنَ الدُّنْيا عَلى حَذَر، فَإِنَّ الدُّنْيا لَوْ بَقِيَتْ لاَِحَد أَوْ بَقِىَ عَلَيْها أَحَدٌ، كانَتِ الاَْنْبِياءُ أَحَقُّ بِالْبَقاءِ، وَ أَوْلى بِالرِّضى، وَ أَرْضى بِالْقَضاءِ، غَيْرُ أَنَّ اللّهَ تَعالى خَلَقَ الدُّنْيا لِلْبَلاءِ، وَ خَلَقَ أَهْلَها لِلْفَناءِ، فَجَديدُها بال، وَ نَعيمُها مُضْمَحِلٌّ، وَ سُرُورُها مُكْفَهِرٌّ، وَ الْمَنْزِلُ بُلْغَةٌ وَ الدّارُ قُلْعَةٌ، فَتَزَوَّدُوا، فَإِنَّ خَيْرَ الزّادِ التَّقْوى، فَاتَّقُوا اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ - اى بندگان خدا! تقواى الهى پيشه كنيد و از دنيا دورى نماييد، اگر دنيا براى كسى می‌ماند و يا كسى در آن می‌ماند، پيامبران به بقا شایسته‌تر بودند [چراکه آنان] به جلب رضايت، سزاوارتر و به قضاى الهى خشنودتر بودند و حال‌آنکه خداوند دنيا را براى آزمايش و امتحان و اهل آن را براى فنا و زوال آفريده است. تازه‌های آن كهنه می‌شود و نعمت‌هایش نابود می‌گردد و شادمانى آن آميخته باغم است. [چراکه] دنيا منزلى است ناپايدار و خانه‌ای است كه به‌ناچار بايد از آن رخت بربست. پس توشه راه برداريد و بهترين ره‌توشه، تقواست، تقواى الهى پيشه كنيد تا رستگار شويد.»

وی در ادامه با اشاره به سخن جرج جرداق، دانشمند و ادیب مسیحی که می‌گوید «مردم به‌واسطه اینکه به دنیا چسبیده‌اند خون امام حسین (علیه‌السلام) را ریختند»؛ گفت: دشمنان امام، دنیا را جاودانه می‌دیدند درحالی‌که یاران امام حسین (علیه‌السلام) دنیا را برای آخرت می‌دیدند و این تفاوت بین یاران امام حسین (علیه‌السلام) با دشمنان ایشان بود.

وی بهترین توشه برای آخرت را تقوا دانست و از قول ابوعلی سینا نقل کرد: کسی که دنیایش حسنه نباشد، آخرتش نیز حسنه نیست و انبیا آمده‌اند که دنیا را حسنه کنند تا آخرت حسنه شود.

وی در پایان سخنان خود به عصر ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) اشاره کرد و گفت: در زمان ظهور ایشان دنیا تبدیل به بهشت کوچک می‌شود و زکات دهنده زیاد و زکات گیرنده کم می‌شود و امنیت اجتماعی و اقتصادی و نظامی به وجود می‌آید.

توضیح اینکه در ادامه مراسم حضار بانوای مداحی آقای اشتیاقی به سینه‌زنی پرداختند و در پایان، مهمان سفره بابرکت امام حسین (علیه‌السلام) شدند.


پربازدید ترین خبرهای سال
اسامی برگزیدگان مسابقات بخش شفاهی جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی تهران
اسامی برندگان مسابقه بزرگ ده درس پیرامون امربه‌معروف و نهی از منکر ویژه ماه مبارک رمضان
مراسم تجلیل از مسئولان فرهنگی و فعالان حوزه نماز مراکز تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد
برگزیدگان مرحله اول سیر مطالعاتی «آشتی با کتاب» معرفی شدند
اسامی افراد راه‌یافته به مرحله کشوری بیست و یکمین جشنواره قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در بخش شفاهی
برگزیدگان مرحله اول مسابقه کتابخوانی آشتی با کتاب معرفی شدند
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عیسی زاده: ترویج فرهنگ انتظار موجب ارتقای سلامت معنوی جامعه خواهد شد
برگزیدگان مرحله دوم سیر مطالعاتی «آشتی با کتاب» معرفی شدند
برگزاری مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان در سازمان مرکزی دانشگاه
دومین کارگاه توانمندسازی فعالان فرهنگی مراکز تابعه دانشگاه/ دکتر سروقامت: اصل اول اخلاقی در کار تشکیلاتی، اصالت حق است