گالری عکسفایل صوتیبه گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، نشست هم اندیشی استادان دانشکده پیراپزشکی از ساعت 11 روز سه شنبه، 1 تیر 95 با تلاوت آیاتی از کلامالله مجید آغاز شد.
حجتالاسلاموالمسلمین دکتر عیسی زاده، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تهران در ابتدای سخنان خود با تبریک میلاد مبارک حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام به استادان شرکت کننده؛ اظهار داشت: ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای انسان است تا از فضای معنوی این ماه پربرکت برای تعالی روحی خود استفاده کند.
وی در ادامه با بیان این مطلب که قرآن کریم در ورای الفاظ خود؛ معانی بلندی دارد که به غیر از معصومین علیهم السلام، کسی نمی تواند به عمق این مفاهین دسترسی داشته باشد؛ اظهار داشت: معانی و مفاهیم موجود در این کتاب آسمانی به قدری وسیع و عمیق است که می طلبد هر ساله چندین تفسیر از آن استخراج گردد و راز جاودانگی این کتاب آسمانی وجود همین مفاهیم والاست که برای هر مقطعی از تاریخ بشریت، حرف برای گفتن دارد.
مسئول نهاد در ادامه با بیان این مطلب که اگر کسی مدتی با قرآن محشور باشد؛ متوجه کلام الهی و غیر بشری بودن آن می شود؛ اظهار داشت: ریشه بسیاری ازاین شبهات که بر بشری بودن قرآن دلالت می کنند، متأثر از تفکرات هرمنوتیک (تفسیر یا تأویل) غربی است.
وی در ادامه سه دوره از دوران هرمنوتیک را برشمرد و گفت: اولین دوره، دوره سنتی است به این معنا که درجاهایی که مسائل برای مردم مبهم است، پیامی که از سوی خدا توسط پیامرسان (هرمس) به انسان میرسد تا آن مسائل برای انسان تفهیم شود. که این تفکر - که برای فهمیدن یک متن نیاز به روش و قانون داریم - مورد قبول ما نیز هست؛ دومین دوره هرمنوتیک دوران روشنفکری است که معتقد است علاوه بر داشتن قوانین فهم، لازم است ذهنیت مؤلف نیز بازبینی شود که برخلاف این تفکر، ما در فقه شیعی به این امر معتقدیم که وقتی پای اصول و کلیات در میان باشد؛ نیاز به بازبینی ذهن مؤلف نیست.
عضو هیئتعلمی مرکز تحقیقات علوم قرآن، حدیث و طب دانشگاه در ادامه سخنان خود گفت: دوره سوم هرمنوتیک، از زمان شکلگیری مذهب پروتستان پا به عرصه وجود گذاشت و متأسفانه تأثیر زیادی روی اندیشههای دینی گذاشت که این دوره با عنوان هرمنوتیک فلسفی شناخته می شود که مبدأ شکلگیری آن، کلیسا بود.
وی در ادامه با تعریف شرایط اطلاق لفظ اعجاز؛ گفت: معجزه در علم کلام آن کار خارقالعادهای است که توسط شخصی که ادعای نبوت میکند به انجام میرسد و از توان عادی بشر خارج است و او در مقابل ارائه این معجزه تحدی (دعوت به مبارزه) هم میکند و این معجزه برای اثبات نبوت اوست.
حجتالاسلاموالمسلمین دکتر عیسی زاده در ادامه سه دلیل را برای اثبات اعجاز قرآن برشمرد و گفت: اول اینکه پیامبر اکرم قرآن را بهعنوان امری خارقالعاده و دلیل صحت ادعای پیامبری خود ارائه کرده است؛ همچنین مخاطبان مسئله، اعجاز قرآن را جدی گرفته و درصدد همانند آوری آن برآمده اند و درنهایت، بهرغم تلاش فراوان همه دشمنان، ناتوانی خود را از همانند آوری برای قرآن بیان داشتند که هر سه این مراحل ازنظر تاریخی و روایی مسلم است.
وی در ادامه نمونه تلاش های دشمنان در مقابله با قرآن را برشمرد و گفت: به راه انداختن جنگ های طاقت فرسا، دعوت پیامبر به مصامحه و سازش کاری، انکار نزول وحی به بشر، ایجاد تردید در صلاحیت پیامبر برای نبوت و بهانه گیری نسبت به کیفیت محتوای قرآن را می توان از جمله تلاش های دشمنان برای مقابله با قرآن معرفی کرد.
حجتالاسلاموالمسلمین دکتر عیسی زاده در خاتمه با اشاره به عجز همه دشمنان در همانند آوری برای آیات قرآن اظهار داشت: به گواه کتاب های تاریخی، بسیاری از افراد بودند که در صدد همانند آوری برای ایات کلام الله مجید بودند که یا به خیال خویش چیزی شبیه قرآن آوردند (سوره های ساختگی بی مفهوم و مضحک) و یا با شنیدن آیات الهی دریافتند این کلام از جنس بشر نیست و به ناتوانی و عجز خویش اعتراف کردند.
توضیح اینکه بخش پایانی این نشست به پرسش و پاسخ در خصوص مطالب مطرحشده اختصاص یافت.