این نشست از ساعت 14 دوشنبه 24 فروردین 94 با حضور حجتالاسلاموالمسلمین دکتر عیسی زاده، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر صفدری، رییس دانشکده پیراپزشکی و قریب 30 تن از استادان دانشگاه در سالن شورای حوزه ریاست دانشکده پیراپزشکی برگزار شد.
در ابتدای این نشست حجتالاسلاموالمسلمین دکتر عیسی زاده ضمن تبریک سال نو و ایام مبارک ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها، در مورد جایگاه استاد و معلم در نگاه توحیدی به ارائه نکاتی پرداخت.
نگاه اسلام به استاد و معلم، صرفاً بهعنوان یک مربی آموزشی نیستمسئول نهاد با بیان این نکته که دین ما برای استاد و معلم، جایگاه و مقامی ورای یک مربی آموزشی قائل است؛ گفت: در آیات قرآن و روایات اهلبیت علیهمالسلام برای استاد و معلم، درجاتی از پیامبری و نبوت قائل شدهاند و با این نگاه، معلم باید نسبت به دانشجویان و شاگردان خود احساس مسئولیت کند و باعث ارتقای افراد، چه به لحاظ علمی و چه به لحاظ اخلاقی و تربیتی شود.
وی افزود: با نگاه به زندگی پیامبران میبینیم که هرکدام از رسولان خدا روش خاصی برای هدایت افراد جامعه داشتهاند و یکی از عوامل توفیق رسول مکرم اسلام طبق بیان قرآن کریم در آیه 4 سوره قلم، ویژگی بارز اخلاقی ایشان «وَ إِنَّکَ لَعَلى خُلُق عَظِیم - تو صاحب اخلاق عظیم و برجستهای هستى» است.
در منابع دینی، وحی مکمل عقل معرفی شده استعضو هیئتعلمی مرکز علوم قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه در دین مبین اسلام برخلاف غالب ادیان 3 منبع برای شناخت معرفیشده است، گفت: منبع اول شناخت «کتاب خداست» که همان قرآن کریم است، منبع دوم «سنت رسول خدا و اهلبیت ایشان» است و منبع سوم که از اختصاصات دین مبین اسلام و باعث افتخار است «عقل» است.
وی افزود: بسیاری از مسائل بشری به عقل واگذارشده است و تنها مسائلی که از دسترس عقل خارج است به کمک وحی قابلحل است؛ البته باید به این نکته توجه کنیم که عقل مورداشاره، عقلی است که تحت فرمان نفس و امیال پست نباشد.
همه آیات قرآن کریم بر وحدانیت و یگانگی خداوند متعال اشاره داردحجتالاسلاموالمسلمین عیسی زاده با اشاره به این نکته که در تمامی آیات قرآن کریم که به اثبات وجود خداوند مربوط است، مسئله اثبات وحدانیت و یگانگی خداوند است، گفت: در هیچ جای کلام وحی ما مطلبی در باب اثبات وجود ذات باریتعالی نمیبینیم، زیرا به تعبیر علامه طباطبایی، انسان با نگاه به خود، به وجود خدا پی میبرد و ازاینروست که خداوند کریم در آغازیترین آیاتی که بر پیامبر خاتم نازل فرمودهاند، او را به تفکر و مشاهده تشویق کرده است که اگر انسان خود را بشناسد، حتماً خدا را خواهد شناخت.
وی تأکید کرد: حتی مشرکان مکه در صدر اسلام خداوند را بهعنوان خالق قبول داشتند و هیچ مشکلی در پذیرش وجود خدا نداشتند، اما برای خدا در تدبیر امور جهان شرکایی قرار میدادند که بتها نمادهایی از این خدایان آنها بودند.
توحید، زیربنای اعتقادات ماستمسئول نهاد با اشاره به این نکته که در قرآن هیچ مسئلهای بهاندازه توحید مورد تأکید قرار نگرفته است؛ اظهار داشت: توحید امری فطری و ذاتی است و تمامی آموزههای دینی تلاش دارد انسان را در مسیر توحید نگه دارد.
وی با تأکید بر این نکته که توحید خود یک ارزش ذاتی است یادآور شد: توحید زیربنای تفکر اعتقادی ماست و اگر مسئله توحید برای افراد حل شود مسائل اعتقادی دیگر (نبوت، عدل، امامت و معاد) نیز حل خواهد شد و به تعبیر علامه طباطبایی اگر توحید وارد زندگی انسان شود بسیاری از اعوجاجات زندگی برطرف میشود.
اصل حرف پیامبران این است که دنیا برای انسان کم استحجتالاسلاموالمسلمین عیسی زاده با اشاره به اینکه در قرآن کریم برای دنیا لفظ متاع بهکاررفته است، گفت: قرآن مکرر از لفظ متاع برای دنیا استفاده کرده است که به معنای چیز با سود کم است و با این بیان به انسان یادآوری میکند که ارزش خود را بداند و اصولاً حرف اصلی همه پیامبران این نکته است که ای انسان! دنیا برای تو کم است، نه اینکه بد است.
مراتب توحیدعضو هیئتعلمی مركز تحقيقات علوم قرآن، حديث و طب دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه برای توحید 4 مرتبه مختلف وجود دارد گفت: مرتبه اول، توحید اعتقادی است که بامطالعه علم حصولی و تفکر به دست میآید و تقلید در این مرتبه توحید از کسی پذیرفته نیست و هر فردی باید به لحاظ اعتقادی خود به وحدانیت حضرت باریتعالی پی ببرد. مرتبه دوم توحید، مرتبه عملی است که شامل توحید در عبودیت و توحید در استعانت است که در این مرتبه در عبادت و در اعتقادات باید خود را نشان دهد و در اثر این مرتبه، فلسفه عبادات برای او ارزشمند میشود و اگر انسان از مرتبه اعتقادی به مرتبه عملی برسد، معلوم میشود که مسئله توحید برای او حلشده است.
وی افزود: مرتبه سوم توحید، مرتبه نفسانی است که شامل توحید در توکل، توحید در خوف و خشیت، توحید در رجاء و توحید در محبت میشود که در مورد توکل نکته قابل توضیح این است که انسان وظیفه خود را بهطور کامل انجام دهد و نتیجه کار را به خدا واگذار کند. مرتبه نهایی توحید هم، مرتبه شهودی توحید است که انسان به درجهای میرسد که همه شئون عالم را متعلق به خدا میبیند.
تا رسیدن به حدنصاب توحید، دارا بودن هیچ مرتبهای باعث نجات انسان نیستمسئول نهاد با اشاره به اینکه در تفکر اسلامی میزان ارزش افراد، بهاندازه مرتبه توحیدشان است، گفت: حتی مشرکان هم شرک در خالقیت خداوند متعال نداشتند، اما در ربوبیت و عبادات مشرک بودند و ازاینرو نمیتوان برای آنها مرتبهای از توحید قائل شد، به عبارتی حدنصاب و شرط اطلاق صفت موحد به فردی این است که او اعتقاد داشته باشد کسی جز الله شایسته پرستش نیست و مراتبی از این اعتقاد در اعمال او مشخص باشد.
وی با تأکید بر این نکته که تا رسیدن به حدنصاب توحید، دارا بودن هیچ مرتبهای باعث نجات انسان نخواهد شد؛ گفت: مثال روشن این نکته، شیطان است که تا مرز توحید تکوینی جلو رفت یعنی هم معتقد به خالقیت خداوند بود و هم اینکه قریب 6000 سال عبادت خدا را انجام داد، اما با تکبر در برابر خداوند ایستاد و تا قیامت مورد لعن و نفرین خدا قرار گرفت.
نگاه توحیدی استاد باعث هدایت شاگردان خواهد شدحجتالاسلاموالمسلمین دکتر عیسی زاده در بخش پایانی سخنان خود گفت: استاد موحد حقیقی هیچگاه دچار غرور نمیشود، زیرا علم خود را از جانب خدا میبیند و ازاینروست که میبینیم هر چه مرتبه استادان بالاتر میرود، یک تواضع و خشوعی در رفتار آنان مشاهده میشود و اینچنین استادی، صرف حضور در کلاس و با رفتار و منش خود باعث جذب و ارتقای شاگردان خود خواهد شد که ما بحمدالله در این دانشگاه نمونههای خوبی از این نوع استادان سراغ داریم.