1393/05/04
برگزاری دوازدهمین جلسه تفسیر قرآن کریم ویژه استادان دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیمارستان دکتر شریعتی
به همت مدیریت هم اندیشی استادان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی تهران، دوازدهمین جلسه تفسیر قرآن کریم ویژه استادان دانشگاه از ساعت ۱۱ الی ۱۳ روز شنبه، ۴ مرداد ۱۳۹۳ در بیمارستان دکتر شریعتی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه آیاتی از کلام الله مجید تلاوت شد، سپس دکتر کامرانی، رابط دفتر هم اندیشی استادان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در بیمارستان شریعتی، ضمن خیر مقدم و آرزوی قبولی طاعات و عبادات به استادان محترم شرکت کننده در نشست و عرض خیر مقدم به حجت الاسلام والمسلمین دکتر معصومی، به ارائه شرح مختصری از فعالیت ها و رزومه دکتر معصومی در زمینه های علمی، پژوهشی و فرهنگی پرداخت.

در ادامه دکتر ناطق پور، دبیر هم اندیشی استادان نهاد ضمن خیرمقدم به استادان محترم شرکت کننده در در این نشست؛ درباره برنامه های آتی مدیریت هم اندیشی استادان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برای استادان به ارائه توضیحانی پرداخت و گفت: رویکرد نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه برای تشکیل جلسات دانش افزایی به این گونه است که با مشورت با اساتید هر مرکز اعم از بیمارستان و یا دانشکده، نیازهای آن ها را سنجیده و با پیشنهاد استادان همان مرکز اقدام به برگزاری این گونه کارگاه ها و کلاس ها می نماید؛ لذا از همین جایگاه از استادان محترم خواهشمندم که موضوعات مورد نیاز و علاقه خود را با رابطین هم اندیشی بیمارستان یا دانشکده خود در میان بگذارند تا ما بتوانیم کارگاه هایی هر چه کاربردی تر برای استادان محترم برگزار نماییم.

پس از سخنان دکتر ناطق پور، حجت الاسلام والمسلمین دکتر معصومی ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات استادان شرکت کننده پیرامون "قوانین حاکم بر دنیا" به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به این موضوع که برای راحت بودن و لذت بردن از دنیا، لازم است آن را بشناسیم و فلسفه وجودی آن را بدانیم اظهار داشت: اگر قواعد حاکم بر این دنیا را بدانیم می توانیم از آن به عنوان سکوی پرشی به درجات اعلا استفاده کنیم . اگر این قواعد را نشناسیم، این دنیا تبدیل به باتلاقی می شود که ما و تمام قابلیت ها و استعدادهایمان در آن غرق شده و از بین می رویم.

استاد دانشگاه شهید مطهری افزود: تصور اولیه ما انسان ها در مورد این جهان این است که خداوند نعمت هایی را خلق کرده و در این جهان قرار داده است ولی العیاذ بالله مثل اینکه در تقسیم این نعمت ها اشتباه کرده و جانب عدل را رعایت نکرده است چنانچه باباطاهر، این دیدگاه ما را در یک دوبیتی بیان می کند: اگر دستم رسد بر چرخ گردون/ ازو پرسم که این چون است و آن چون/ یکی را داده ای صد ناز و نعمت/ یکی را قرص نان آغشته درخون.

وی ادامه داد: دیدگاه دیگری وجود دارد که می گوید نعمات دنیوی فرصت است و در این دنیا هر کسی بتواند از مواهب این دنیا لذت بیشتری ببرد او پیروز است؛ این دیدگاه شالوده اصلی و بنیان تفکر مادیگری است که متاسفانه در جهان امروز تبدیل به دیدگاه غالب شده است.

حجت الاسلام والمسلمین معصومی با بیان اینکه دین نگاه جدیدی به ما می دهد که در پرتو این نگاه بسیاری از مشکلات روحی و روانی ما حل خواهد شد؛ ابراز داشت: دین می گوید که حیات شما را  در چندین مرحله قرار دادیم. در رحم اول که شامل مرحله جنینی و پیش از تولد است شرایط به گونه ای رقم خورده تا جسم انسان متکامل شود، یعنی از یک چیز پست و بی ارزش تبدیل به انسانی کامل از لحاظ جسمانی شود. در این مرحله برای تکامل جسمانی شرایط و حالات مختلفی لازم است تا این سیر تکاملی به درستی انجام گیرد و هر گونه اختلال در این مرحله می تواند منجر به این شود که جنین ناقص شود و حتی قابلیت حیات دنیوی را از دست بدهد.

وی با اشاره به اینکه مرحله دوم حیات در رحم دوم که همان دنیاست طی خواهد شد گفت: در رحم دوم شرایط به گونه ای است که روح انسان تکامل پیدا کند و برای تکامل روحی، یک معجون از شرایط مختلف لازم است که شامل خوشی ها، ناخوشی ها، مصائب و ... است و همانطور که اگر در رحم اول رشد و تغییر و تحول به وجود نیاید جنین دچار مشکل خواهد شد، در رحم دوم هم به همان شکل اگر شرایط مدام به یک شکل باشد، انسان تکامل پیدا نخواهد کرد.

استاد دانشگاه شهید مطهری با بیان اینکه ما گاهی در مقام بندگی، العیاذ بالله می خواهیم خداوند را به بندگی بکشانیم و خواسته های خود را به او تحمیل کنیم یادآور شد: نمونه عالی برخورد و نگاه به دنیا و تمسک به خداوند را در کلام امام حسین علیه السلام بر سر مزار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پیش از عزیمت به مکه و سپس کربلا می بینیم آنجا که امام حسین علیه السلام از خداوند متعال می خواهد آن چیزی را برای او مقرر کند که خودش صلاح می داند. ما نیز در دعاهایمان باید اینگونه باشیم و از خداوند متعال فقط خیر خود و رضای او را مسئلت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین معصومی با بیان این مطلب که در بحث آخرت گرایی توجه به دو نکته ضروری است اظهار داشت: نکته اول این است که بدانیم و معتقد باشیم که این دنیا محل قرار نیست و بنا نیست در این دنیا به آرامش کامل برسیم و باید برای تکامل خود از این دنیا استفاده کنیم. نکته دوم هم این است که آخرت گرایی به معنای دست کشیدن از دنیا نیست و باید از امکاناتی که در این دنیا داریم برای ساختن آخرت استفاده کنیم چنانچه امیرمومنان علی علیه السلام وقتی ۲۵ سال از حکومت به دور بودند در این مدت می بینیم به آباد کردن قتات ها و حفر چاه ها و ایجاد نخلستان های زیادی پرداختند و از این طریق ثروت عظیمی تولید کردند و این ثروت را در اختیار مستمندان مدینه قرار دادند. پس مشخص می شود تلاش برای کسب روزی حلال و آماده کردن شرایط زندگی مناسب برای خانواده دنیاطلبی نیست و مرز دنیاطلبی، کسب دنیا و امکانات آن برای تفاخر و فخر فروشی نسبت به دیگران است.

وی با بیان اینکه در جهان هستی دو قانون وجود دارد گفت: با قانون اول همه آشنا هستیم، اینکه اگر به خود ضربه بزنیم، به مشکل خواهیم خورد و مثلا اگر از یک ساختمان پنج طبقه خود را پرت کنیک کارمان یا به بیمارستان، یا به تیمارستان و یا به گورستان خواهد کشید؛ از این رو هیچ انسان عاقلی به خودش ضربه نمی زند. قانون دوم عالم می گوید تمام اجزای موجود این عالم شعور دارند و اگر ظلمی کنیم این ظلم به خودمان باز می گردد. { إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا ... - اگر نيکی کنيد به خود می کنيد ، و اگر بدی کنيد به خود می کنيد... « سوره الاسراء آیه ۷»} از این رو اگر کار نادرستی انجام دهیم مجرم هستیم و از آن پس تمام ذرات عالم به دنبال این هستند که ما را مجازات کنند و یکی از بدترین اثرات گناه این است که قبح عمل منکر برای ما می ریزد و ما به گناه عادت می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین معصومی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه در این دنیا ما به صورت جسم هستیم اما قابلیت تبدیل به روح را داریم خاطرنشان کرد: نظامی که دین مبین اسلام تعریف کرده است، به صورتی تنظیم شده است که فرآیند تبدیل جسم به روح در آن اتفاق بیفتد. قصه دین، قصه حیات است و می خواهد از جسم و جسد ما یک وجود متعالی لایق حیات بسازد که خداوند متعال در آیه ۶۴ سوره عنکبوت می فرمایند: {وَمَا هَذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ - اين زندگى دنيا جز سرگرمى و بازيچه نيست، و زندگى حقيقى همانا [در] سراى آخرت است اى كاش مى‏دانستند.}

لازم به ذکر است مجموعه جلسات تفسیر موضوعی قرآن کریم در طول ماه مبارک رمضان و در ۱۲ جلسه در مراکز درمانی و دانشکده های دانشگاه برگزار شد و بیش از ۳۰۰ نفر از استادان دانشگاه در این جلسات شرکت نمودند.


پربازدید ترین خبرهای سال