يكى از امكانات بزرگ نظام، اين نسل جوانِ تحصيلكرده‌ى پرانرژىِ پرانگيزه‌اى است كه در كشور ما وجود دارد. اينها تحصيل كرده‌اند، درس خوانده‌اند، باانگيزه‌اند، در راه فهم و درك مسائل گوناگون در بخشهاى مختلف تلاش ميكنند، داراى اعتماد به نفس‌اند. ما امروز در جوانهايمان احساس ميكنيم يك اعتماد به نفسى وجود دارد كه در گذشته وجود نداشته است، و در كمتر ملتى هم اين را مشاهده ميكنيم.
  • ???? ????
  • ?????? ?? ????
  • ?????? ?? ??
  • ?????
  • ??????
  • ?????? ??? ???????
  • ????? ?????
  • ????? ??????
  • ???? ? ????
  • ?????
  • ????? ??
HyperLink
سامانه آموزش مجازی نهاد
سامانه رابطین مرکز فرهنگی قرآن و عترت
HyperLink
HyperLink
HyperLink
HyperLink
HyperLink
HyperLink
HyperLink
 
 
بهداشت جنسي از ديدگاه اسلام و وضعيت موجود
موضوع مقاله: اسلام و سلامت نویسنده: دکتر سيدکاظم فروتن

بهداشت جنسي از ديدگاه اسلام و وضعيت موجود
دکتر سيدکاظم فروتن _ دکتر فريدون خيام فر، دانشگاه شاهد، گروه پژوهشي خانواده و سلامت جنسي، استاديار دانشگاه


اسلام به عنوان ديني که تمام ابعاد حيات انساني را موردنظر قرار مي دهد تعاليم پرباري را در ابعاد مختلف از جمله تربيت و سلامت جنسي بر پايه وحي و سخنان ائمه معصومين (ع) براي بشريت به ارمغان آورده است و مطالعه و عمل به اين منابع غني از نکات آموزشي و تربيتي، انسان را به سعادت دنيوي و اخروي رهنمون مي سازد. براساس آموزه هاي ديني ما، هيچ نهادي نزد خداوند محبوبتر از نهاد خانواده نيست. در عرفان اسلامي، محبت زن و شوهر به يکديگر مظهر عشق الهي دانسته مي شود و هر کدام از آنها علاقه شان به ديگري بيشتر باشد نزد خدا گرامي تر است.
نگاه اسلام به غريزه جنسي نگاه سلب و خشونت نيست بلکه ارضاء صحيح آن از عبادات الهي دانسته شده است، در واقع اسلام نظام کاملي است که براي هدايت تمامي انسانها آمده است. بايد اسلام را با همه هماهنگي که بين اجزاء آن وجود دارد قبول کنيم و بر آداب و رسوم و خرافاتي که باب اسلامي ندارد و نام آن را حيا و تقوي گذاشته ايم تکيه نزنيم.
آنچه جامعه را به سمت آرامش مي برد تشکيل خانواده است. غريزه جنسي يکي از غرائز مهم انسان و يکي از واقعيت هاي وجودي اوست که خداوند در او به وديعه گذارده است. آيات فراواني در قرآن کريم در مورد اهميت ازدواج و مذمت طلاق آمده است. يکي از زيباترين آيات، آيه 21 سوره مردم است که مي فرمايد: «از نشانه هاي خود، آفريدن همسري براي انسان به منظور آرامش گرفتن در کنار او مي باشد و خداوند ميان دو همسر، مهر و محبت و رحمت قرار داده است.» بديهي است هر عاملي که موجب برهم خوردن اين آرامش گردد و يا مهر و محبت را کاهش دهد از نظر قرآن نکوهيده است.
در جامعه ما بحث هاي منع جدي تر گرفته شده است و به بحث هاي جواز و مباح اهميت داده نشده است. فرهنگ اهل بيت با فرهنگ ما در اين زمينه کاملاً متفاوت است. در صدر اسلام مشکلي بنام مشکل جنسي، بعنوان يک موضوع پيچيده اجتماعي وجود نداشت و بي جهت نيست که در زمان حاضر بسياري از برنامه هاي اينترنت، جنسي و نوعاً فسادآور است زيرا مشتري و جاذبه دارد و جاذبه هم از نياز پديد مي آيد.
نتيجه
در اسلام نه تنها سلامت جنسي انسان در مقابل عبادات قرار نگرفته بلکه در کنار آنها مورد توجه قرار داده شده است و روشهاي محافظت از آن و راه هاي سرايت آفات به آن را به وضوح مطرح ساخته است. ضروري است با تبيين خط مشي هاي لازم و منطبق با معارف اسلامي متعلق به کانون خانواده و جامعه از طريق شناسايي عوامل آسيب رسان به سلامت اجتماع و با هماهنگي شوراي عالي انقلاب فرهنگي و تمامي وزارتخانه ها و سازمان هاي مرتبط با موضوع و دادگاه هاي خانواده و حوزه هاي علميه، نسبت به برطرف کردن مشکلات و موانع موجود اقدامات لازم صورت گيرد و با يک رنامه ريزي دقيق و با دوري از لجام گسيختگي هاي فرهنگ غربي و توجه عالمانه به حوائج طبيعي رواني و جسماني انسان، سير متعالي تکامي روحاني وي هموار گردد.
 

 
    
 
       ::        :: کلیه حقوق برای نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی تهران محفوظ می باشد.
     Powered by MSMSoft