1397/06/06
دکتر حسینی: فرستنده، گیرنده، پیام، رسانه و بستر، پنج رکن اصلی ارتباط هستند
به همت مدیریت هم‌اندیشی استادان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی تهران، جلسه دوم کارگاه هم‌اندیشی ویژه استادان دانشکده داروسازی با موضوع سواد رسانه‌ای برگزار شد.
دکتر حسینی: فرستنده، گیرنده، پیام، رسانه و بستر، پنج رکن اصلی ارتباط هستند
به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، این کارگاه از ساعت 9 روز دوشنبه، پنجم شهریور 97 با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.
در ابتدای این نشست دکتر سید بشیر حسینی، مدیر گروه مدیریت و علوم نوین رسانه دانشگاه صداوسیما، ضمن خوشامدگویی و خیرمقدم به استادان شرکت‌کننده در کارگاه، در مورد ارتباطات و 5 رکن اصلی ارتباط صحبت کرد و گفت: فرستنده، گیرنده، پیام، رسانه و بستر؛ پنج رکن اصلی ارتباط امروزی هستند. وی همچنین افزود: مهم‌ترین آن‌ها، رکن بستر است که چهار رکن دیگر را نیز در برمی‌گیرد.
وی در ادامه تفاوت‌های نگرش غالب بزرگ‌سالان و غیر بزرگ‌سالان در رسانه را برشمرد و گفت: بزرگ‌سالان تکنو فوبیا (ترس از تکنولوژی) دارند اما افراد غیر بزرگ‌سال تکنولوژی را دوست دارند؛ رسانه محبوب در بزرگ‌سالان تلویزیون و در غیر بزرگ‌سال تلفن هوشمند است؛ همچنین نحوه تعامل در بزرگ‌سالان ابزاری است اما در غیر بزرگ‌سال سبک زندگی است.
وی افزود: در بزرگ‌سالان تبعات ناشی عدم استفاده از تکنولوژی بی‌اثر و یا نشانه شخصیت است اما در افراد غیر بزرگ‌سال عامل تحقیر و طرد شدن در رده‌های هم‌سن خود است. همچنین کاربری عمده تکنولوژی در بزرگ‌سالان، اخبار و تعامل حقیقی است اما در غیر بزرگ‌سالان متنوع با تأکید بر تفریح، دسترسی و هویت جمعی است.
دکتر حسینی در ادامه در مورد مدل توانمندسازی یونیسف برای کودکان در قرن 21 صحبت کرد و اظهار داشت: تصمیم‌گیری، تفکر انتقادی، ارتباطات، خودآگاهی و غلبه بر فشارها و عواطف؛ مهارت‌های اساسی موردنظر یونیسف برای زندگی امروزی است که ثمره و رویکرد هریک از آن‌ها شامل، حل مسئله، تفکر خلاق، روابط میان فردی، همدلی و مدیریت خود است.
وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: تکنیک‌های کاربردی در استفاده از رسانه شامل استفاده مشروط و محدود است که استفاده مشروط شامل شرایط نیاز، اخلاق رسانه‌ای و ضوابط شرعی و انسانی، انجام وظائف و مسئولیت‌های خانوادگی، انجام مطالعات و تکالیف تحصیلی و تولید محصول ارتقایی است. همچنین استفاده محدود نیز شامل محدود کردن رسانه‌ها به مکان، زمان، قیمت، قوانین و ضوابط و رده سنی است.


کلمات کلیدی:
نظرات کاربران
کد امنیتی